fbpx

TOP 7: nejlepší doplňky stravy proti únavě a ospalosti - recenze a zkušenosti

Jaké jsou nejlepší vitamíny proti únavě? Existují nějaké doplňky stravy proti ospalosti a na doplnění energie, či bylinky na únavu?

TOP  1. místo

Mindflow Focus

Přírodní bomba pro kamžité soustředění a energii, nejlepší volba dle naší redakce
Orientační cena: 500 Kč
Forma: tobolky
2. místo

Blendea SUPERCOFFEE

Doplněk který díky složení pomáhá v boji proti stresu a působí příznivě na spánek.
Orientační cena: 450 Kč
Forma: Nápoj (forma prášku)
3. místo

Primulus a Feminus

Primulus pro muže a Feminus pro ženy. Komplexní výborné přípravky (nejen) na energii
Orientační cena: 600 Kč
Forma: Kapsle

Příznaky únavy

Všichni to známe moc dobře. Jsou dny, kdy nás pohání jakýsi motor a máme energie na rozdávání. Pak jsou tu ale chvíle, kdy se cítíme bez drivu (elánu) a energie ubývá rychlostí blesku.

Únava je do jisté míry běžná věc, ovšem někdy se to může přehoupnout až do problému, který vám komplikuje život. Při únavě se nám snižuje schopnost vykonávat jakoukoliv činnost a to ať už psychickou nebo fyzickou. Ač se to na první pohled nezdá, za vše mohou chemické procesy v těle. Pokud vykonáváme náročnou fyzickou činnost, svaly pracují na plné obrátky a dochází k vyplavování laktátu v důsledku hromadění kyseliny mléčné. Únava je samozřejmě velmi relativní a každý člověk ji vnímá jinak. Nicméně se s ní jednoho dne seznámí každý. Zkrátka a jistě, jedná se o odpověď organismu na nějakou zátěž.

Pokouší se o vás dlouhodobě únava? Zkontrolujte, zda netrpíte hlavními příznaky:

  • Vyčerpání
  • Potíže se spánkem
  • Zvýšená teplota
  • Bolesti kloubů
  • Podrážděnost
  • Bušení srdce
  • Svalové napětí v oblasti zad
  • Zažívací obtíže
  • Třes
  • Roztržitost
  • Potíže s pamětí
  • Nechutenství

Jestliže u většiny bodů kývete hlavou, opravdu se může jednat o únavu. Pokud si nejste jisti, určitě se nebojte kontaktovat svého lékaře, který vás nasměruje správným směrem, poradí a hlavně pomůže.

Co způsobuje únavu?

Únava může mít velké množství příčin, od fyzické, přes duševní až po kombinovanou. Někdy to může být i prvotní příznak vážnějšího onemocnění – ale nepředbíhejme.

Je velmi důležité zmínit, že žijeme v poměrně stresové době a jsou na nás kladeny velké nároky. Je jedno jestli jste podnikatel, nebo maminka na mateřské dovolené, protože rychlost a tlak na výkon je ve všech odvětvích našeho života. Únava se tak zcela přirozeně dostaví, ale leckdy ji ignorujeme a zastaví nás až vážnější výstraha, například nemoc.

Oslabené tělo vždy snadněji podlehne infekci. Organismu stačí poměrně málo – i miniaturní dávka stresu může být vstupní brána k slabosti. Myslete vždy na to, že pokud dáváte, musíte i přijímat a veškeré úsilí musí být vyrovnáno odpočinkem. Pokud i přes prvotní signály únavu ignorujeme a stále šlapeme na výkon, může dojít k přetížení organismu a následně i k poškození řady tělesných funkcí, což znamená vznik nemoci.

Příčinou počínající únavy mohou být poruchy spánku, práce v nočních hodinách, přílišná fyzická aktivita a nulová regenerace, hluk, vysoká konzumace alkoholu, endokrinologické poruchy, chudokrevnost, respirační poruchy, infekce, nádorová onemocnění, bolestivá menstruace či deprese.

Pokud únava nepřestane do pár hodin či dnů ani po přerušení vyvolávající příčiny, může opravdu znamenat nemoc. Vždy je dobré poradit se s lékařem, který vám dokáže dát rychlé rozšifrování vašich problémů.

Druhy únavy

V prvé řadě je tu přirozená únava, které je pro lidský organismus naprosto fyziologická a dává nám svou přítomností jen impulz k odpočinku. Pokud tento druh zpozorujete, odpočiňte si. Zkuste se zrelaxovat. Skvělá volba je horká vana, masáž, kvalitní spánek nebo například klidná procházka.

Další typy únavy jsou aerobní, anaerobní, fyzická a psychická.

Aerobní únava

Její nástup je velmi pomalý, až plíživý. Způsobuje jí pokles energetických zásob při zátěži.

Anaerobní únava

Je, jak už název napovídá, pravý opak aerobní. Její nástup je rychlý. Vzniká v důsledku nadprodukce kyseliny mléčné v pracujících svalech.

Fyzická únava

Tu můžeme vnímat jako slabost, tuhnutí nebo bolest kosterních svalů. Svaly jsou vyčerpané a mají tendenci ke křečím a třesu.

Psychická únava

Opět přichází na scénu stres, tlak a honba za výkonem. To vše naše tělo ohromně vyčerpává, protože si dáváme vysoké cíle a neskončíme, dokud je nesplníme. Tělo se dostává do patové situace a jede na doraz. Tato únava se projevuje ztrátou koncentrace, špatnou pamětí nebo ospalostí.

Jak nás únava ovlivňuje

Únava nás dokáže rozhodit z našeho každodenního rytmu. Najednou nemůžeme vykonávat činnosti na které jsme zvyklí a tělo vyžaduje regeneraci. Pokud neposloucháme prvotní signály, můžeme na to doplatit a na nějakou dobu se reálně vyřadit z běžného života. I když zní únava jako banalita, opak je  pravdou.

Únava se většinou rozvíjí postupně, kupí se symptomy, až najednou pohár přeteče a zjistíte, že vám dělá problém vstát z postele. Ať už chceme nebo ne, má únava neblahý vliv na náš každodenní biorytmus. Zasahuje do našeho harmonogramu, brání nám ve fyzické aktivitě a nedovolí nám užívat život naplno.

Někdy stačí změnit jen pár svých návyků a únava se potichu vypaří. Dodržujte kvalitní pitný režim, hodně spěte a odpočívejte, nepracujte v noci, choďte hodně na čerstvý vzduch a dopřejte si čas na věci, které vám činí radost.

Únava jako příznak onemocnění

Jak již bylo řečeno, i když nemusí únava znamenat nic jiného než přetížení organismu, občas naopak signalizuje počínající nemoc. Chronická, tedy dlouhodobá únava, může poukazovat na nedostatek hořčíku v těle, problémy se štítnou žlázou, alergie, potravinové intolerance, infekční nemoci jako je angína nebo chřipka, deprese, chudokrevnost, spánkovou apnoe nebo roztroušenou sklerózu.

Pokud u vás únava přetrvává, kontaktujte svého lékaře, nechte si udělat rozbor krve, kde odborníci zjistí, co vašemu tělu chybí a na základě toho mohou zahájit příslušnou léčbu.

Jak se zbavit únavy

Kvalitní strava je základ dobře fungujícího těla a to nejen po fyzické stránce, ale i po psychické. Dopřávejte si čerstvé, lokální a sezónní suroviny, které dodají vašemu tělu potřebné živiny, vitamíny, minerály a zároveň i energii. Jezte hodně zeleniny, obilovin, luštěnin, které by měly tvořit úplný základ vaší stravy. Doplňujte to sezónním ovocem, kvalitním masem, vejci a mléčnými výrobky. Dbejte na to, aby byla strava vyvážená, vyhněte se polotovarům, fast foodu a průmyslově zpracovaným sacharidům.

Lidské tělo pohyb miluje, je jeho součástí. Odjakživa bylo stavěné k aktivnímu způsobu života. Samozřejmě není nutné se do toho vrhnout po hlavě, naopak. Zařaďte do svého běžného dne chůzi. Choďte na procházky, omezte městskou hromadnou dopravu, nejezděte autem pokud to není opravdu nutné, nepoužívejte výtahy. Uvidíte, že obyčejná chůze dokáže s tělem zázraky!

Zdravý životní styl je celkový způsob života a zahrnuje spousty odvětví a faktorů. Patří sem strava, pohyb, duševní hygiena, odpočinek, sebeláska, pozitivní přístup k sobě samému i k životu. Je to zkrátka celostní přístup, který změní náš život od základů. Pokud přehodnotíme styl svého života a začneme do něj zařazovat principy zdraví, snížíme tím výskyt různorodých problémů. Navíc to potvrzují i novodobé vědecké výzkumy, které dokazují, že náš životní styl hraje obrovskou roli v tom, jak zdraví jsme.

Spánek je velmi důležitý ve všech směrech našeho života. Dbejte na to, abyste nespali v přílišném teple. Optimální teplota v ložnici by měla být mezi 18 – 20 stupni Celsia. Než půjdete spát, vždy důkladně vyvětrejte, aby byl v místnosti dostatek kyslíku, který je pro kvalitní odpočinek důležitý.

Usínejte vždy v klidu, bez přebytečných zvukových podnětů, jako je televize nebo audio nahrávky.

Choďte spát včas, neponocujte. Zkuste si každou noc dopřát alespoň 7 hodin kvalitního spánku, tělo se vám za to velmi rychle odvděčí.

Jako poslední bod bychom rádi zmínili takzvanou spánkovou rutinu. Co to znamená? Doslova to, co název říká  – opakující se zvyk. Snažte se chodit spát a následně vstávat ve stejnou nebo podobnou hodinu. Tělo si vytvoří blahodárný návyk a budete tak předcházet tolik skloňované únavě.

1. místo

Mindflow focus

Orientační cena: 500 Kč
Forma: tobolky

Jedná se o přípravek, který spojuje 12 přírodních látek v jedné tobolce. Tyto látky zajistí tělu okamžitou produktivitu organismu. Odstraní únavu, probudí mysli a nastartuje vás k efektivním výkonům.

Produkt obsahuje mimo jiné kofein, guaranu a vysoké dávky vitamínu B12, které zajistí velmi rychlý přísun energie tím, že nastartuje energetický metabolismu a zároveň zablokuje receptory v mozku.

Nemusíte se ničeho bát, protože stoležní je opravdu 100% přírodní a látky jsou v předem definovaném množství, které zaručí požadovaný výsledek.

2. místo

Blendea SUPERCOFFEE

Orientační cena: xx Kč

Supercoffee je směs kávy s bio funkčními houbami s cejlonskou skořicí a kořenem čekanky. Lahodná chuť kávy arabica nabudí v těle bdělost, soustředěnost a aktivitu. Ideální je kávu popíjet ráno na povzbuzení a nebo v podvečer po náročném dni.

Díky obsahu léčivé houby, reishi, vám nápoj zaručí silnou imunitu a obranyschopnost. Medicínské houby se v tradiční čínské medicíně využívají již po staletí.

3. místo

Primulus (pro muže) a Feminus (pro ženy)

Orientační cena: xx Kč

Primulus je komplexní doplněk stravy pro muže, který obsahuje složky s pozitivním efektem na hladinu testosteronu v těle. Jedná se o zinek, vitamín D3, hořčík, vitamín B6, vitamín C, selen, pískavice, kotvičník zemní a extrakt z černého pepře.

Tento potravinový doplněk splňuje ohlašovací povinnost Ministerstva zemědělství a je certifikován státním zdravotním ústavem v Praze. 

Feminus udržuje optimální hladinu estrogenu v těle. Tento přípravek pro ženy se skládá z čistě přírodních zdrojů bez přidaných aditiv a hormonů. Produkt působí blahodárně na komplexní zdraví ženy – pozitivně ovlivňuje funkci nervové soustavy, snižuje míru únavy a vyčerpání, podporuje sexuální bdělost, přispívá ke správnému fungování močové soustavy a reprodukčního systému.

4. místo

Maca černá

Orientační cena: xx Kč

Jedná se o tradiční rostlinu z And, z náhorních plošin v Peru. Jde o velmi zdravíprospěšnou bylinu, jejíž kořen má vysoký podíl minerálních látek a to hlavně vápník, hořčík, fosfor, železo a jód.

Maca podporuje fyzické i duševní zdraví, plodnost, vytrvalost a vitalitu, funkci hormonálního systému, včetně udržení aktivní sexuality.

5. místo

Guarana

Orientační cena: xx Kč

Jedná se o liánovitou rostlinu z Amazonie, která velmi aktivně podporuje mozkovou činnost, výdrž a vitalitu. Říká se o ní, že je to elixír mládí a dlouhého života. Obsahuje guaranin, což je stimulační látka podobná kofeinu, které se v těle uvolňuje pozvolna. Nástup má do jedné hodiny a působí 6-8 hodin.

6. místo

Ashwagandha

Orientační cena: xx Kč

Ashwagandha je bylina, kterou hojně užívá pro své účely Ajurvéda a postupně se dostala i k nám, do Evropy. Nejcennější část rostliny je kořen, který je velmi silný antioxidant, napomáhající duševnímu zdraví, relaxaci a podporuje normální činnost kardiovaskulárního systému.

7. místo

Vitamin B12 - riboflavin

Orientační cena: xx Kč

Tělo potřebuje tento vitamín pro správnou funkci imunitního a nervového systému. Navíc pomáhá snížit únavu, vyčerpání, přispívá k normálnímu energetickému metabolismu a normální psychické činnosti.

Závěrem

Ať už si to připustíme nebo ne, únava nás bude na naší cestě vždy v nějaké míře doprováze. Nejdůležitější je nenechat to zajít příliš daleko a dostatečně relaxovat, regenerovat tělo a upřednostňovat zdravý životní styl. A pokud bude někdy míra opravdu neúnosná, nezapomeňte kontaktovat svého lékaře.