Kalkulačka indexu tělesné hmotnosti (BMI)

Kalkulačka BMI neboli kalkulačka indexu tělesné hmotnosti.

Index tělesné hmotnosti (z anglického body mass index) je číslo, které vám sděluje poměr vaší váhy a mocniny výšky.

Výsledek, který vám vyjde si tedy zařadíte do tabulky a následně díky němu zjistíte, zda máte ideální váhu, nadváhu, podvýživu a podobně.


 

Body mass index se u každého z nás liší.

Je ovlivněn dvěma základními faktory.

Vaší výškou

A vaší váhou

Je jasné, že body mass index není naprosto přesný, malá odchylka zde může vznikat hlavně proto, že body mass index neměří poměr tuku a svalů, ale pouze hmotnost. Proto klasické kalkulačky BM neplatí pro výkonnostní sportovce, nebo třeba pro obyvatele asie a dalších lidí s odlišnou stavbou těla.

ZADEJTE VAŠE HODNOTY
ZADEJTE VÁHU V KILOGRAMECH

ZADEJTE VÝŠKU V CENTIMETRECH




těžká podvýživa 16.5 a méně více info
podváha 16.5 – 18.5 více info
ideální (zdravá) váha 18.5 – 25 více info
nadváha 25 – 30 více info
obezita prvního stupně 30 – 35 více info
obezita druhého stupně 35 – 40 více info
obezita třetího stupně (morbidní obezita) 40 a více více info

Těžká podvýživa

Těžká podvýživa je stav, kdy vaše tělo nemá dostatek živin. Jedná se o stav, který může ohrožovat zdraví a život.

Pokud trpíte těžkou podvýživou, znamená to, že byste měli co nejdříve vyhledat zdravotní péči, navštívit lékaře, spojit se s nutričním terapeutem a změnit své stravovací návyky a životní styl.

Důvodů těžké podvýživy může být několik

Zdravotní problémy
Pokud trpíte těžkou podvýživou z důvodu zdravotních, nemoci a podobně. Může se jednat o teto případ, pokud trpíte chronickým onemocněním jako zhoubné nádory, chronické onemocnění srdce, ledvin, jater nebo třeba plic, nebo se tyto typy podvýživy mohou objevovat u nemocných osob vyššího věku.

V takové situaci ovšem pravděpodobně o svých problémech víte a pravděpodobně jste již spojeni s lékařem. Pokud ne, rozhodně ho vyhledejte.

Anorexie, bulimie
Dalším důvodem této podvýživy můžou být poruchy příjmu potravy. Anorexie je stav, kdy trpíte nechutí k jídlu a bulimie je naopak nekontrolované přejídání se následované strachem z přibrání, což vede k tomu, že jedinec jídlo zvrací.

V obou případech se jedná o problém, který byste měli také konzultovat s odborníky.

Ekonomické důvody podvýživy

Podvýživa se vyskytuje i v některých rozvojových zemích z důvodu nedostatku financí, a nízkého rozvoje. V dnešní době jsou již snahy o řešení těchto ekonomických globálních problémů.


 

Podrobnější články o podvýživě

Odbornější pohled na podvýživu, popis,m rizikové faktory, jak si pomoci – https://nemoci.vitalion.cz/podvyziva/

Příčiny, dopady, proč a jak podvýživu řešit – http://www.rozvojovka.cz/pet-veci-rozhoduje

Důsledky podvýživy – https://lepsipece.cz/podvyziva/


 

Podváha

Jestliže vám v testu vyšla podváha, jste momentálně ve stavu, kdy vaše tělo není na 100 % zdravé.

Podváha je totiž stav, kdy vaše tělo nemá dostatek živin. Podobně jako podvýživa, jen méně riziková. Pokud máte podváhu, nejste tedy v ohrožení života, ale můžete začít být v ohrožení svého zdraví.

Podváhou mohou lidé trpět z důvodu nemocí, genetiky, nebo třeba stejně jako u podvýživy z důvodu bulimie (chorobného přejídání se a následného zvracení jídla ze strachu z přibírání), nebo anorexie (nechuti k jídlu a odmítání jezení). Ani jedna z možností není ideální. Trpíte-li zdravotními problémy, nebo nemocemi, které vám podváhu způsobují, bylo by vhodné vyhledat lékaře.

Podváhou ovšem mohou trpět i lidé, kteří nejsou nemocní, nedrží se ve hladu, ani nemají žádnou jinou poruchu příjmu potravy, ale zkrátka jim nejde přibrat.

S podváhou se často spojuje přehnaná a častá únava, bolesti hlavy, slabost a podobně. Vaše tělo zkrátka nemá dostatek živin k pořádnému růstu svalů a celkově zdravé stabilitě těla.

Co dělat, pokud se snažím přibrat, ale nejde mi to?

Jestliže jste tedy zdravý jedinec, ale nejde vám přibrat, rozhodně doporučujeme změnit vaše stravovací návyky a jídelníček. Základem ve vašem jídelníčku by měly být zdravé potraviny a velké množství bílkovin (potravin stěžejních pro svalový růst). Zapojit doporučujeme i doplňky stravy ve formě suplementu jako je protein (bílkovina), nebo vitaminy a minerální látky.

Určitě také nebude od věci zapřemýšlet nad zvýšením pohybové aktivity (kardia a posilování), která vám rozhýbe metabolismus (bude se vám rychleji nabírat svalová hmota).

u již snahy o řešení těchto ekonomických globálních problémů.


 

Podrobnější články o podváze

Odborný pohled na podváhu – https://www.ordinace.cz/clanek/podvaha/

Statistiky, podváha vs. podvýživa, řešení – http://www.superzivotnistyl.cz/co-delat-kdyz-mate-podvahu/


 

Ideální (zdravá) váha

Máte-li ideální váhu, znamená to, že jste zdraví a nemusíte tedy řešit podváhu, ani nadváhu.

Pozor si dejte, pokud se váš výsledek v testu blíží 18.5, čili podváze, nebo naopak 25 – nadváze.

Samozřejmě je pro vás vhodné, pokud se budete v tomto zdravém módu udržovat. Proto je velmi výhodné nastudovat si vše o výživě a vyznat se v ní.

Základem je tedy vědět z čeho se skládá naše strava, doporučujeme i zjistit co jsou to kilokalorie, nebo metabolismus. Určitě doporučujeme i naši kalkulačku bazálního metabolismu.


 

Nadváha

Jestliže vám testem vyšla nadváha, nemusíte zoufat, není až tak těžké dostat se do ideální zdravé váhové kategorie.

Nadváha je označována jako předstupeň obezity. Je to tedy tak, jako byste stáli na rozcestí a mohli se rozhodnout, zde něco změníte, či se vydáte za cestou obezity. Samozřejmě, doporučujeme první možnost.

Nadváha ještě není stav ohrožující život. Jedná se ale o přemíru tělesného tuku a většina z nás by ho měla a chce zredukovat.

Při nadváze můžete trpět bolestmi hlavy, nevolnostmi, či zažívacími potížemi (jedná se o problémy často způsobené špatným jídelníčkem), dále vám může dělat problém pohyb, časté zadýchávání, nebo dokonce psychické problémy.

Příčinami nadváhy bývá nejčastěji vyšší příjem energie, než její výdej. Dále může být způsobená špatnými stravovacími návyky, nedostatečným pitným režimem, stresem a psychickými faktory, poruchami metabolismu, nemocemi, nebo třeba i užíváním některých léků.

Co s nadváhou dělat?

Určitě doporučujeme změnu jídelníčku a pohybových aktivit.

Nejlepší možností pro člověka s nadváhou pravděpodobně budou různé redukční diety. Je totiž velmi těžké udělat sám od sebe ze dne na den změnu v jídelníčku.


 

Nevhodnější diety na hubnutí:

Keto dieta – dieta vhodná pro každého, momentálně pravděpodobně nejefektivnější a nejrychlejší zdravá dieta. Výhodou je to, že se při ní soustředíte pouze na jídelníček a nepotřebujete tak sportovat.

Dukanova dieta – poměrně náročná dieta, ovšem naprosto efektivní. Není až tak rychlá jako keto dieta, trvá v řádech měsíců, než se dostanete na vysněnou váhu.

Existuje mnoho dalších diet, ale výše zmiňované bychom vám ze zkušeností doporučovali vyzkoušet. 


 

Obezita prvního stupně

Obezitou prvního stupně se již myslí stav, ve kterém vaše tělo již není v pořádku a vaše zdraví je v ohrožení.

Slovo „obezita“, dokonce zařazení vašeho stavu obezity do nějakého „stupně“ pro vás zní pravděpodobně příšerně a v hlavě máte jen „ale to je blbost, nemám obezitu prvního stupně“. Momentálně se nezaměřujte na to „mám obezitu a to je hrozné“. Nedefinujte ji slovy, spíše se zamyslete, co s tím můžete dělat.

Pokud trpíte obezitou prvního stupně, rozhodně doporučujeme různé redukční diety, díky kterým se vám jednoduše podaří zredukovat váhu.

Obezita může být podobně jako nadváha způsobená špatným poměrem příjmu a výdeje energie, nevhodnými stravovacími návyky, genetikou, léky, nemocemi a podobně.

Obezita může způsobovat bolesti hlavy, omezenost v pohybu, nevolnost, zažívací potíže, zadýchávání, ale i závažné zdravotní problémy a nemoci, ohrožení na zdraví.

Proto je vhodné buď vrhnout se do již zmiňovaných změn jídelníčku a pohybových aktivit, nebo vyhledat odbornou lékařskou pomoc.

Obezita druhého a třetího stupně

Jestliže trpíte obezitou druhého, nebo třetího stupně, jedná se již o vážný problém.

Obezita vám nyní může způsobovat nejen omezenost v pohybu, nevolnosti, zažívací problémy, zadýchávání, ale i problémy v běžném životě jako omezenost v pohybu při běžných aktivitách jako je chůze do schodů a celkově chůze, o problémech při sportu ani nemluvě, dále se můžete potýkat s neschopností a omezením běžných aktivit jako je pohyb v domácnosti spojený s úklidem, vařením a celkově při práci.

Dále vás tento problém může ovlivňovat ze zdravotního hlediska jako zvýšený krevní tlak, diabetes, srdeční onemocnění, poruchy metabolismu, poruchy močového měchýře a podobně. Nehledě na to, že vás obezita může ovlivňovat psychicky. Můžete trpět stresem, depresemi a podobně.

Příčiny obezity jsou nejčastěji špatné stravovací návyky, špatný poměr příjmu a výdeje energie, přejídání se, nedostatečný pohyb, ale může být způsobena i nemocemi, léky, náběh na obezitu  dokonce ovlivňuje genetika.

Co tedy dělat?

Obezita je vážný problém. Je tedy vhodné vyhledat lékařskou pomoc, nutriční terapeuty, nebo se vrhnout do změny jídelníčku a redukční diety.

Rozhodně by bylo vhodné začít uvažovat o zvýšení sportovní aktivity a celkově změny životního stylu.

Věřte ale, že nic není nemožné. Redukce váhy je samozřejmě běh na dlouhou trať, ovšem nebudete ani první, ani poslední, kdo to zvládne. A věřte, že jakmile začnete vidět byť malé změny, změníte přístup a stravovací návyky, budete se cítit o mnoho lépe a i vaše motivace k hubnutí půjde nahoru. A kdo ví, třeba si zdravou stravu a sport zamilujete.


 

Podrobnější články o obezitě

Odborný pohled na obezitu – https://www.ordinace.cz/clanek/podvaha/

Léčba obezity – http://www.superzivotnistyl.cz/co-delat-kdyz-mate-podvahu/