fbpx

Jak funguje metabolismus

Mnohokrát můžete slyšet „přibírám rychle, mám pomalý metabolismus“, nebo „páni, ty jsi hubená, musíš mít dobrý metabolismus“ a podobně. Je tomu skutečně tak? Co to tedy metabolismus je a dá se metabolismus ovlivnit?

Co je to metabolismus?

Je to soubor katabolických reakcí (proces, kdy z velkých látek vzniká něco jednoduššího, například rozklad bílkoviny na aminokyseliny) a anabolických reakcí (proces, kdy z menších látek vznikají složitější, například tvorba svalů, nebo tvorba tuků).

V této studii můžete najít odborný názor na to, co je to katabolismus, anabolismus, metabolismus a fyziologie výživy.

Jednoduše je to soubor procesů přeměny energie, který závisí na mnoha faktorech.

Každý člověk má metabolismus jiný a na základě toho se jinak a jinak rychle mění jeho tělo.

Naše tělo potřebuje vytvářet energii z mnoha důvodů, ale nejzákladnějšími jsou:
Funkce mozku, nervů, tkání
Růst a vývoj těla, svalů
Pohyb

Produkce tepla

Jak tedy metabolismus funguje?

Jakmile přijmete potravu, začne se ve vašem těle dít spousta procesů. Na základě toho, co potravina obsahovala a jaké bylo množství jídla se vám poté tvoří buďto tuky, nebo svaly.

Pokud přijímáte takové množství běžných potravin, jaké tělo běžně spálí, nepřibíráte, ani nehubnete.

Jak je to s metabolismem a přibíráním?

Poté, co přijmete sacharidy, nebo tuky, putují látky do trávicího ústrojí. Tam se poté rozkládají na různé jiné látky. Na základě toho, kolik vaše tělo tuků a sacharidů nyní potřebuje se látky buď spotřebují, přemění na jiné tělu prospěšné látky, nebo se přemění na tělesný tuk a uloží do zásob.

Na rychlosti vašeho metabolismu poté závisí to, jak rychle se tělesný tuk přemění – jak rychle poté zhubnete.

Na začátku jsme zmínili sacharidy a tuky. Třetí z největších složek potravy – bílkoviny, se totiž do tukových zásob téměř neukládají. Pokud máte standardní příjem sacharidů a tuků, nemá tělo důvod bílkovinu přeměňovat na glukózu a místo toho tu přebytečnou jednoduše vyloučí – močí.

Co je to bazální metabolismus?

Jedná se o základní výdej energie v klidovém stavu, tzn. kolik kalorií vaše tělo denně spálí, pokud neprovádíte žádnou fyzickou aktivitu.

Každý člověk má bazální metabolismus jiný. Z toho důvodu jsou někteří lidé hubení i pokud jedí jak chtějí a naopak jiní přibírají i když jedí málo a zdravě.

Co určuje rychlost metabolismu?

Jsou zde složky, které ovlivnit nejdou, jako:
Genetikou
Věkem

Pohlavím

Dále jsou tu i složky, které jsme schopni ovlivnit:
Poměr tuků a svalů v těle
Jídelníček a výživa
Pohyb

Jak zrychlit metabolismus?

Jak se tedy dá zlepšit metabolismus?

V první řadě zapomeňte na jakékoliv držení se ve hladu. To je totiž naprostý zabiják metabolismu. Je klidně možné, že hladovkou na chvíli zhubnete, ale v žádném případě to nebude znamenat, že se vám zlepšil metabolismus a co hůř, ve většině případů naberete ve výsledku ještě více tuků.

Nejdůležitějšími složkami při změně rychlosti metabolismu jsou sport, výživa a co vás nepřekvapí, spánkový režim.

Sport

V podstatě je to jednoduché. Čím více budete sportovat, tím bude váš metabolismus lepší.

Vaše tělo si totiž začne zvykat na to, že musí produkovat energii mnohem častěji a intenzivněji. Jakmile toto potrvá určitou dobu, bude takto tělo fungovat automaticky.

Výborný sport pro začátek je chůze, nebo turistika – nejjednodušší a pro člověka přirozený pohyb.

Jídelníček

V první řadě si vytvořte nějaký systém. Dejte tělu řád. Jezte zdravě, pravidelně a v malých dávkách. Je velmi důležité, aby vaše tělo nemívalo hlad. Právě hladem svůj metabolismus zpomalujete.

Dejte si snídani. To je dalším důležitým bodem. Po ránu tělo není na 100 % probuzené. A je důležité mu v tom pomoci. Neříkáme tím, abyste ráno vstali a hned šli zbaštit půl kila těstovin s masem. Spousta lidí tvrdí, že po probuzení nemá hlad. To není žádná výjimka, je to docela běžné. Přesto byste měli chvíli po probuzení sníst zdravou snídani, aby se vaše tělo krásně rozfungovalo.

Zapříčiníte tím to, že bude váš organismus nucen pracovat hned od rána a navíc předejdete hrozbě, že se potom na oběd přejíte, protože najednou budete mít velký hlad.

Spánkový režim

Nejen spánkový režim, ale pravidelný režim celkově je pro metabolismus nesmírně důležitý. Proto radíme: choďte spát přibližně ve stejnou hodinu a vstávejte také tak. Kdy a jak je naprosto na vás, ale nepřekvapujte tělo tím, že jeden den půjdete spát v osm večer a další noc až ve dvě ráno.

Existují léky na zlepšení metabolismu?

Léky jako takové ne. Existují ovšem suplementy pro podporu zlepšování metabolismu. Vyzkoušet samozřejmě můžete i ty, hodí se krásně jako doplněk stravy, obzvláště třeba pokud suplementujete už jiné produkty a jste tedy na takovýto systém zvyklí. Pokud se rozhodnete suplementy zakoupit, hledejte takové s obsahem CLA – kyseliny linolové, která metabolismus urychluje, případně i s přidaným kofeinem a podobnými látkami.

Takové produkty se dají zakoupit například zde.

Pojďme si vše zrekapitulovat a konkretizovat

Pijte hodně vody

Voda je všelék. Správné množství vody denně (2,5 – 3l) dokáže udělat divy a to i s rychlostí vašeho metabolismu.

Jezte pravidelně

Pravidelnost celkově – jak už jsme zmiňovali – ovlivňuje metabolismus. A jídlo není žádná výjimka.

Cvičte kardio

Cvičením kardia dáváte zabrat srdíčku a zlepšujete imunitu a výkon. No a mimo jiné zlepšujete právě i metabolismus.

Budujte svalovou hmotu

Nejen kardio, ale i posilovna – poměr svalové hmoty a tuků váš metabolismus ovlivňuje. Čím více máte svalů, tím je váš metabolismus rychlejší.

Jezte bílkoviny

Když už mluvíme o svalech – co je základním stavebním kamenem? Jsou to bílkoviny. Dávejte si tedy pozor na jejich dostatečný přijem.

Snídejte

Snídaně je začátek dne – nastartuje váš metabolismus a pomůže ho dlouhodobě zlepšit.

Jezte zdravě

Samozřejmě, pokud se budete neustále ládovat chipsy a čokoládkami, váš metabolismus na tom nebude nejlépe. Jezte zeleninu, maso, luštěniny a spoustu dalších zdravých potravin.

Pijte kávu

Kofein zlepšuje a zrychluje metabolismus. Pokud nemáte zdravotní problémy, jedna kávička denně vám také dokáže pomoct.

Spěte dostatečně

Spánek je pro naše tělo neskutečně důležitý. A co se týče metabolismu, není zde žádnou výjimkou. Proto spěte doporučených 6 – 8 hodin a ne méně (ani příliš více).

Nehladovte

Držením se ve hladu svůj metabolismus naprosto ničíte, ale to už jsme zmínili.

Dodržujte pravidelný režim

Celkově tedy dodržujte pravidelný režim pro tělo. Metabolismus vám poděkuje a za odměnu se vám zlepší.