10 nejlepších dámských parfémů – recenze

Jak najít nejlepší parfém pro ženy? Objevte výběr luxusních dámských parfémů, které si zamilujete. Zkušenosti, diskuze a tipy.

TOP  1. místo

TOCCA Stella EDP

Orientační cena: 630 Kč

Luxusní niche parfém okouzlí krvavým pomerančem, bílou frézií a pikantní lilií. Na konci si vás získá diamantová orchidej s pižmem a santalovým dřevem.

2. místo

ISSORIA Electra

Orientační cena: 700 Kč

Jedinečná a okouzlující orientálně-dřevitá unisex vůně s tóny šafránu a jasmínu, která chytí za srdce každého milovníka luxusních a nenapodobitelných vůní.

3. místo

Lancôme La Vie Est Belle

Orientační cena: 2800 Kč

Nádherná květinově-ovocná vůně, která vychází z myšlenky přirozené krásy. Je určena pro všechny ženy, které dokáží najít potěšení i v obyčejných věcech.

Deset nejlepších parfémů pro ženy

Když se řekne parfém, každý člověk si pravděpodobně ihned představí svou oblíbenou vůni. A nemusí to být jen jeho osobní parfém, může to být cokoliv. Vůni léta a prázdnin u babičky, aroma čerstvě upražené kávy či silný závan orientálního koření při vaření vánočního punče. Každá vůně je osobitá a každý člověk má tu svou oblíbenou. 

Název parfém pochází ze slova perfumare, které v doslovném překladu znamená „prokouřit“. Parfém býval často asociován s kadidlem, které se používalo a stále používá na čištění a provonění prostor.

Parfém je tedy substance, která má příjemnou vůni a obsahuje různé extrakty z rostlin, květin i ovoce. Říká se, že symbol každé ženy je její parfém. Tušila to už slavná Coco Chanel, která kdysi řekla, že: „Parfém je neviditelný, ale nezbytný a nenahraditelný módní doplněk. Avizuje, že žena přichází, a připomíná, když už odešla.“

Pleť, krása a zdraví je věčné téma (nejen) žen. Všichni chceme být mladí, krásní a zdraví. Můžeme tomu napomoct tak, že se o sebe budeme hezky starat. Jak úspěšně poznat své tělo a lépe se starat o pleť vám napoví spousta článků. Výběr na toto téma naleznete zde: 

Jak parfémy vznikly?

Parfémy nejsou výdobytek dnešní doby, jejich historie sahá poměrně daleko. Otočíme-li se do minulosti, ocitneme se ve starověké Mezopotámii, kde žil první známý parfumér Tapputi, a to cca 1200 let před naším letopočtem. Odtud se voňavé kouzlo šířilo do Egypta, Řecka a Říma, Persie a nakonec až do Evropy.

Mezi Egypťany se parfémy těšily velké oblibě. Ti obecně měli rádi veškerou kosmetiku a když byla voňavá, tak ji doslova zbožňovali. Uvádí se, že právě původní obyvatelé Egypta macerovali rostliny a květiny v oleji, kterými buď balzamovali zesnulé nebo je používali právě jako osobní parfém. Parfémy se stávaly čím dál více oblíbené a proto není divu, že se jejich drahá výroba rozšířila. Jejich používání však bylo výsadou těch nejbohatších. Láska k parfémům dosáhla svého vrcholu v období slavné královny Kleopatry.

V Řecku byl vývoj parfémů trošku jiný než v Egyptě. Zde byla jejich výroba výsadou pouze žen – alespoň tedy v prvopočátku.

O vzniku parfémů u nás se bohužel nedochovalo velké množství informací. Nicméně, pravděpodobně se začaly používat za vlády šlechtických rodů Pernštejnů a Rožmberků a nejprve se připravovaly pouze v tehdejších lékárnách. První kompozice parfémů se na území Čech začaly vyrábět až na konci 19. století.

Jak se parfémy vyrábí?

Výroba parfémů je jakási alchymie. Je to krásné voňavé řemeslo, které je více poslání než povolení. Výroba voňavých esencí má svá daná pravidla a postupy, které je potřeba dodržovat. Nejčastěji se využívají rostlinné silice, se kterými se dále pracuje.

Přírodní silice obsahují terpeny, což jsou organické sloučeniny, které jsou k destilaci velmi důležité. Dále pak nesmí chybět sloučeniny síry a další aromatické sloučeniny, jako jsou fenoly, aromatické aldehydy a další. Za jejich využití může být destilace úspěšná. Když zreagují terpeny s kyslíkem, dochází také ke vzniku alkoholu, který nese v parfému vůni. A jak to tedy probíhá? Tekutina, která je součástí rostlinných buněk rostlin se zahřeje spolu s jinou tekutinou, která se nemísí s vodou. Vznikne pára, která se ochladí a kondenzuje.

Poté co se pára ochladí a uchová, následuje její transport do kondenzátoru, kde opět mění skupenství na kapalné. Teplota kondenzátu je cca 25 – 30 °C. Nemůže být vyšší, jelikož by jinak nastaly nechtěné chemické změny.

Zde dochází k oddělení silic z vodního roztoku, který vytéká ze zmíněného kondenzátoru. Oddělenou silici je nutné přefiltrovat a důkladně vyčistit, aby vznikla kvalitní a čistá finální vůně.

Co to je parfémová pyramida?

Jedná se o tři fáze vůně, hlava, srdce a základ, které tvoří jeden celek. Říká se jí také Olfaktorická pyramida.

Ingredience hlavy ucítíte v parfému jako první. Většinou jsou lehké nebo naopak ostré, osvěžující a těkavé. Jejich hlavním úkolem je zaujmout. I když se vůně později ještě rozvine, nejdůležitější je první dojem.

Hlava vydrží vonět cca čtvrt hodiny. Říká se ale, že vás musí zaujmout do dvou minut, jinak si konkrétní parfém nevyberete.

Nejčastějšími ingrediencemi, které ucítíte v hlavě parfému, jsou citrusy, jahody, zelené jablko, rybíz, šalvěj či pelyněk.

Srdce představuje opravdové jádro parfému. Bez něj by nebyl tím, čím je. Vůně srdcových tónů vydrží několik hodin.. Takové nejznámější ingredience srdce jsou různá koření, květy, Tonka či kadidlo.

Základ je to, co parfém zabarvuje. Základní tóny nastupují cca po jedné hodině od aplikace. Srdce postupně slábne a základ nakonec převáží.

Jaké se parfémy dělí?

  1. Eau de Parfum – jedná se o parfémovanou vodu, kde je podíl vonných látek 12 – 15 %.
  2. Eau de Toilette –  toto je toaletní voda s podílem vonných látek 6 – 12 %.
  3. Eau de Cologne – značí kolínskou vodu, kde je podíl vonných látek 4 – 6 %.
  4. Eau de Solide / Sport – takzvaný splash perfume, který má podíl vonných látek 1 %.
  1. Květinové vůně – asi nejvíce oblíbená sorta vůní. Většinou obsahují složky jako je růže, šeřík či jasmín.
  2. Citrusové vůně – svěží, lehké a ideální na léto. Nesou v sobě hlavně aroma pomerančů, verbeny, limety či mandarinky. Často se kombinují s dřevitými tóny.
  3. Orientální vůně – kdo má rád jinakost a chce vonět opravdu odlišně, sahá po orientálních vůních. Jsou smyslné, teplejší a hodně kořeněné. Často obsahují vanilku, pačuli či kadidlo.
  4. Dřevité vůně – jsou smyslné a hodí se na zimní či podzimní období. Jejich součástí bývá cedrové a santalové dřevo.
  5. Kožené vůně – tato kategorie zahrnuje prvky, které simulují přirozenou vůni kůže. Může obsahovat tóny tabáku.

Jak si vybrat parfém?

Ideální si parfém vždy vyzkoušejte na vlastní kůži, protože na pokožce každého člověka může stejný parfém vonět zcela jinak. Parfém nastříkejte a nechte minimálně hodinu rozležet, aby se usadily všechny jeho tóny. Nekupujte ho tedy hned, ale počkejte si na konečný výsledek, protože to, co vám voní na první dobrou, nemusí vonět za pár minut či hodin.

Doporučuje se nezkoušet více než tři vzorky parfémů najednou, abyste byli schopni vůně rozlišit.

Ve většině parfumerií mají k dispozici kávová zrna, která pomáhají neutralizovat čich – nebojte se je použít, pomůže vám to.

Jak správně aplikovat parfém?

Nejlepší způsob je nanést ho na pulzní body jako je zápěstí, krk nebo za ušima, kde probíhá krevní oběh těsně pod povrchem pokožky, proto v těchto místech pokožka vydává větší teplo a napomáhá lepšímu uvolňování vůně. A takový tip – naneste si na zápěstí trošku klasické vazelíny a poté nastříkejte parfém. Zápěstí už netřete o sebe. Tímto způsobem na vás vůně vydrží mnohem déle.

A pamatujte, že parfém nepatří na oblečení – nejen, že parfém bude vonět na textilu jinak a většinou hůř, obsažené složky mohou také trvale poškodit vaše oblečení.

1. místo

TOCCA Stella EDP

Orientační cena: 630 Kč

Krásná lahvička se zlatavými prvky a nádechem orientu. To je TOCCA Stella EDP. Flakonek je opravdu nádherně propracovaný, stejně jako jeho obsah. Toto balení doslova volá po vystavení na poličce v koupelně nebo v ložnici.

Hlavu tohoto parfému tvoří vodní tóny, krvavý a klasický pomeranč. Jeho srdcem je frézie, lilie a něžná orchidej. Základem je pak pižmo a santalové dřevo.

Jedná se o plnou, smyslnou a sladší vůni s jiskrnými podtóny. Je výrazná, ale přesto jemná. Skvěle se hodí na večerní akce, ale výrazné ženy ho unosí i přes den.

A kolik stojí? 20 ml cca 630 korun.

2. místo

ISSORIA Electra

Orientační cena: 700 Kč

Electra vypadá, jako kdybyste ji utrhli na louce – krásný, jemný flakón vás jedním dechem přenese do svěžích jarních dní. Připomíná motýla, který si svobodně létá z květu na květ. Vůně, kterou oplývá, je lehce orientální a jiná než ostatní. Je nenapodobitelná, jedinečná a svá, stejně jako její nositelka.

Jedná se o unisex vůni, která na každém voní neopakovatelně. Hlavu této vůně představuje dokonalý jasmín a šafrán. Srdcem je ambra a jantarové dřevo a tělo voní cedrem i jedlovou pryskyřicí. Jestli vám voní parfém Baccarat Rouge 540 od značky Maison Francis Kurkdjian, tato vůně vás zajisté uchvátí. Stejně, jako jeho nádherná krabička a flakon.

A cena? 50 ml stojí cca 700 korun.

3. místo

Lancôme La Vie Est Belle

Orientační cena: 2800 Kč

La Vie Est Belle, to je smyslná a tak trošku jiná květinová vůně pro ženy. Onu jinakost parfémované vodě dodává Tonka fazole, díky které má její vůně nenapodobitelnou jiskru.

Koncept této vůně podporuje přirozenou krásu a půvab každé ženy. Hlavu tvoří hruška a černý rybíz. Srdcem je kosatec, jasmín a květ pomerančovníku. A základem je vanilka, pralinky, výše zmíněná Tonka a pačule.

Hodí se pro každou ženu, která se nebojí vyniknout a zářit, je sebevědomá a zná svou cenu.

A jaké je cena? 100 ml vás vyjde na cca 2800 korun.

4. místo

311 PARFÉM

Orientační cena: 470 Kč

Tento parfém je variací na předchozí produkt La Vie Est Belle, což v češtině znamená „Život je krásný“. A s touto přírodní vůní opravdu i bude. Nese v sobě totiž takové delikátní složky jako je kosatec, pačule či Tonka fazole.
Vůně se hodí pro každou ženu, která chce být smyslná, ale neholduje si v klasických sladších a těžších vůních.
Hlavu vůně tvoří svěží černý rybíz a hruška. Srdcem je silnější jasmín, kosatec a květ pomeranče. A základem je úžasná Tonka fazole spolu s vanilkou a pralinkami.
A jaká je cena parfému? Flakon o objemu 50 ml pořídíte za cca 470 korun.

5. místo

Scotch & Soda Women EDP

Orientační cena: 1000 Kč

Elegantní a něžný skleněný obal, který v sobě nese svěží citrusovo-květinovou vůni. Na první nádech ucítíte citron, bergamot a po chvilce i jemný lotosový květ. A ve finále nesmí chybět pižmo a santalové dřevo, což je samotný základ parfému.

Parfém od značky Scotch & Soda pochází z Amsterdamu a přináší s sebou lásku a kouzlo přítomného okamžiku. Užijte si ji!
A na kolik vás vyjde? 40 ml stojí necelých 1000 korun.

6. místo

LANVIN Eclat D´Arpege

Orientační cena: 500 Kč

Parfém pro ženy vyniká krásným fialovým flakonem a vyjadřuje eleganci, smyslnost a ženskost v pravém slova smyslu. Lanvin Eclat D´Arpege je svěží, jemná, ale plná vůně s výraznými tóny. Tato vůně je na trhu již od roku 2002 a od té doby se stále těší velké přízni.

Hlavou parfému je sicilský citron a lístky zeleného šeříku. Jeho srdcem jsou květy vistárie, lístky zeleného čaje, červená pivoňka, květy broskvoně a čínský osmanthus. Základ ve finále rozehrává tóny libanonského bílého cedru, pižma a ušlechtilého jantaru.

Kolik tento parfém stojí? 30 ml stojí cca 500 korun.

7. místo

Scotch & Soda I AM EDP

Orientační cena: 1300 Kč

Tato vůně od amsterdamské módní značky Scotch & Soda se hodí pro každou výraznou ženu, která je oplývá temperamentem. Ve vůni se prolínají ovocné tóny jablka a melounu, spolu s něžnou růží. Na závěr ucítíte příjemný hřejivý kašmír v kombinaci se santalovým dřevem. Je svěží, ale zároveň velmi dominantní a výrazná.

Za vznikem tohoto parfému stojí umělec a parfumér Philippine Courtière. Luxusní design flakonu vytvořilo designérské studio z Německa, Christian von der Heide.

Jaká je cena? 60 ml stojí cca 1300 korun.

8. místo

Engelsrufer Love EDP

Orientační cena: 1000 Kč

Dechberoucí skleněný flakon s prvky orientu, to je Engelsrufer Love EDP. Dostane vás ihned na první pohled i přivonění. Je to unikátní vůně s tóny mandarinky a růžového pepře – kombinace, která připomíná Maroko nebo slunnou Dubaj. 

Hlavou parfému je již zmíněná mandarinka spolu s růžovými broskvemi. Srdcem je specifický jasmín, konvalinka a iris. Základ tvoří pižmo, cedr a santalové dřevo. 

A kolik tento parfém stojí? 100 ml stojí cca 1000 korun.

9. místo

32 PARFÉM

Orientační cena: 500 Kč

Parfém, které se hodí spíše pro zralejší ženy, které už vědí, co od života chtějí. Je inspirován ikonickým parfémem Coco Mademoiselle od proslulé značky Chanel, takže vás čeká úchvatná vůně, hřejivá jako slunečné dny.

V hlavě parfému ucítíte silnější a těžší bergamot, a svěží i nasládlý pomeranč a mandarinku. Základem parfému je Tonka fazole, pačule, vanilka, bílé pižmo, vetiver a Opopanax. Srdcem jsou opojné složky jako je jasmín, růže, mimóza nebo ylang-ylang.

A kolik vás tato voňavá krása bude stát? 50 ml stojí necelých 500 korun.

10. místo

Nat' Aaura Keep The Youth EDP

Orientační cena: 870 Kč

Něžný, svěží a mladistvý parfém, který v sobě nese dotek přírody. Hodí se pro každou ženu, která má ráda sport, pohyb, přírodu a pobyt venku.

Hlavou parfému je šťavnaté granátové jablko a specifické ouzo. Srdcem je úchvatná magnolie, překrásný pivoňka a něžný lotosový květ. Základem je klasika, která nikdy neomrzí – růže.

Vůně navíc neobsahuje žádné agresivní konzervanty ani parabeny, takže máte jistotu, že vaši pokožku nijak nepodráždí.

A jaká je její cena? 50 ml vás bude stát asi 870 korun.

Závěr

Výběr parfému není jednoduchá věc. Někdy trvá i řadu let, než si najdete ten svůj pravý, ke kterému se budete stále vracet. Důležité je výběr neuspěchat, nechat parfém správně rozležet a rozhodnutí pořádně promyslet. Přejeme vám šťastnou ruku při výběru!

Užitečné odkazy ✓důvěryhodné:

[1] Wikipedie (CZ): Parfém

[2] Wikipedie (CZ): Silice

[3] Healthline (ENG): What to Do About a Perfume Allergy

[4] PubMed Central (ENG): Perfume formulation: words and chats

[5] PubMed Central (ENG): Perfume and Flavor Engineering: A Chemical Engineering Perspective

4.7/5 (Počet hlasů: 3)

Autor článku:

Autor článku:

Více o autorech, nebo o webu najdete v sekci o nás. Chcete vědět jak vybíráme produkty?

Kam dál?

Vybírání produktů a sestavování žebříčků je pro nás důležitý proces, který děláme kvalitně. Produkty procházejí několika kontrolami, důkladným průzkumem a na každém srovnání se podílí minimálně 2 lidé. Můžete si tak vždy být jisti nezávislostí a kvalitou srovnání. Zajímá vás více? Přečtěte si detailní popis toho, jak produkty vybíráme »