10 tipů kde koupit 1 kg para ořechů (1000 g)

Co jsou to para ořechy a kde koupit ty nejlepší? Kde se dá pořídit 1 kilo balení para oříšků? Recenze, zkušenosti, benefity.

TOP  1. místo

GRIZLY Para ořechy

Orientační cena za 1 kg: 500 Kč

Naturální, neochucené para oříšky od Grizly.

2. místo

Para ořechy natural

Orientační cena za 1 kg: 500 Kč

Velké neochucené para od Ochutnej Ořech.

3. místo

GRIZLY Para ořechy BIO

Orientační cena za 1 kg: 550 Kč

Neochucené naturální BIO para ořechy od Grizly.

Deset nejlepších para ořechů po 1 kg

Co jsou to para ořechy?

Para nebo taky brazilské ořechy se řadí mezi největší ořechy vůbec. Jsou máslové, hodně hutné a lehce nasládlé. Tento typ ořechů vás velmi rychle zasytí a tím zažene pocit hladu nebo nepříjemné touhy po mlsání. Jedná se o velký skořápkový plod a úplně přesně je to vlastně semeno. Para ořechy rostou na mohutném stromě, které se jmenuje juvie ztepilá. Pochází z Jižní Ameriky a roste hlavně v Peru, Kolumbii, Ekvádoru nebo právě Brazílii, jak název napovídá.

Tento krásný strom dorůstá až do výšky přes 50 m, jeho koruna je široká přes 30 m a dožívá se až 100 let. Plody juvie velmi nápadně připomínají kokos. V tomto „kokosu“ je obvykle 12 – 24 semen, neboli para ořechů.  

Paradoxně největší množství para ořechů, které se vyváží do celého světa, odchází z Bolívie.

Existuje nezměrné množství superpotravin, vitaminů, minerálů, nootropik, adaptogenů, bylinek a mnoho dalšího, které nějakým způsobem ovlivňují naše těla. Mnoho z nich se dá suplementovat a doplňovat do těla externě. Každá taková bylinka či superpotravina má své specifické účinky na tělo, některé jsou komplexní, jiné zase jednoduché, ale všechny jsou zajímavé a stojí za to si o nich něco přečíst. 

Zde máte seznam superpotravin, bylinek a mikroživin, které našemu tělu prospívají: 

Sběr para ořechů

Jak bylo řečeno, brazilské ořechy rostou na opravdu hodně vysokém a mohutném stromě a proto není sběr zase až tak jednoduchý. Starají se o něj převážně místní obyvatelé, pro které je to poměrně jistý zdroj obživy. Oříšky se sbírají v období dešťů každý den. Jde o fyzicky náročnou aktivitu.

Skořápka, ve které se para ořechy nachází, je velmi tvrdá a připomíná trojúhelník. Není vůbec lehké tuto schránku otevřít. Nejčastěji se plody ošetří horkou párou, následně rychle ochladí, čímž skořápka pukne. 

Po sběru se ořechy musí sušit, aby v nich nezačala růst plíseň. Potom se tyto plody třídí podle kvality a velikosti. Po třídění následuje balení. Musí se provádět ve sterilním prostředí, aby nedošlo ke vzniku a množení nejrůznějších bakterií.

Jsou para ořechy zdravé?

Nejen zdravé, ale doslova velmi zdravé! Para ořechy jsou bohaté na kvalitní minerály, nenasycené mastné kyseliny, antioxidanty i vitamíny.

Uvádí se, že jeden ořech obsahuje až 90 mikrogramů selenu, což je více než denní dávka pro dospělou osobu. A právě proto by se to s těmito ořechy nemělo přehánět. Méně je někdy více.

Jaké obsahují látky?

Para ořechy obsahují tyto velmi prospěšné látky:

Jedná se o silný antioxidant, který podporuje správnou činnost očí, dohlíží na růst veškerých buněk a působí i proti stárnutí organismu.

Tyto vitamíny jsou silně protizánětlivé a podporují správnou funkci celé nervové soustavy.

Je nezbytný pro vstřebávání vápníku a fosforu, díky němu se dobře vyvíjí kosti, svaly i imunitní systém.

Tento vitamín je silný antioxidant, který chrání tělo před volnými radikály.

Podporuje správnou funkci svalů, snižuje míru únavy a mimo jiné podporuje správnou činnost nervové soustavy.

Je důležitá pro dobrý stav pokožky, zubů i kostí.

Příznivě ovlivňuje štítnou žlázu, podporuje imunitní systém a obranyschopnost organismu.

Vyživuje srdce, mozek a všechny nervové tkáně.

Podporuje zdravé vlasy, pokožku či nehty.

Snižuje krevní tlak a příznivé ovlivňuje zdraví ledvin.

Mimo jiné podporuje správnou funkci ledvin, zvyšuje rozpustnost vápníku a zároveň snižuje riziko vzniku ledvinových kamenů.

Transportuje kyslík do buněk.

Tuky se starají o rozpustnost vitamínů a syntézu hormonů. Kromě toho jsou zásobárnou energie. Para ořechy obsahují i nenasycené mastné kyseliny.

Bílkoviny se starají o regeneraci těla a svalů.

Sacharidy jsou pro tělo zásobárnou energie.

Selen a para ořechy

Jak jsme již zmínili, para ořechy jsou opravdu velká zásobárna tohoto stopového esenciálního prvku. 

Selen byl v minulosti považovaný za toxickou látku. Své pozitivní vlastnosti dal světu najevo až v roce 1957 a od té doby je známo, že v určitém množství je pro tělo nepostradatelný. Denní spotřeba selenu by neměla přesáhnout 70 μg.

Kromě ořechů ho najdeme například v žampionech, rajčatech, masu, banánech a dalších potravinách.  

Pokud je selenu v organismu málo, může to znamenat celou řadu zdravotních obtíží jako jsou:

  • Nemoci srdce a celého kardiovaskulárního systému.
  • Zvýšené riziko výskytu nádorových onemocnění.
  • Problémy se zrakem.

Co je to selenóza?

Selenóza je otrava selenem. Jde o poměrně závažný stav a proto se třeba se ho vyvarovat a dodržovat jeho dávkování. Selenóza má navíc i nepříjemné projevy jako jsou: nevolnosti, zvracení, střevní obtíže, bolesti kloubů, nadměrná lámavost nehtů nebo brnění rukou a paží. Oficiální zdroje uvádí, že nadměrný příjem selenu může poškodit DNA.

Jak para ořechy podporují zdraví těla?

Štítná žláza reguluje hormonální procesy v lidském těle a proto je pro nás velmi důležitá.

Selen, který je v para ořeších v hojném zastoupení, je naprosto nezbytný pro tvorbu trijodthyroninu a proteinů, které štítnou žlázu chrání. Pokud je selenu málo, může to vést až ke karcinomu štítné žlázy.

Opět selen! Unikátní selen. Dokáže spolu s vitamínem E regulovat množství volných radikálů a tím chránit buňky před oxidativním stresem a tím pádem i před možným zánětem, který by jinak mohl vzniknout.

Para ořechy obsahují zdravé tuky a ty umí regulovat množství nechtěného cholesterolu v krvi, čímž i chrání srdce a celý kardiovaskulární systém.

Opět díky selenu, protože ten je velmi důležitý pro správné fungování mozku. Nízké hladiny selenu mohou vést až k Alzheimerově nebo Parkinsonově chorobě.

Na co si dát pozor?

Určitě na množství. Všeho moc totiž škodí. Díky tomu, že brazilské ořechy obsahují hodně selenu, může dojít k již zmíněné selenóze. Uvádí se, že by denní příjem neměl překročit 400 μg. Pozor si dejte i na možnou alergii.

Kolik ořechů konzumovat?

Není žádné pevné množství, jehož dávkování by se mělo dodržovat, nicméně je možné tvrdit, že jeden para ořech průměrně obsahuje 100 μg selenu. Aby nedošlo k možným problémům, zkuste jíst cca 4 ořechy denně, ne více. Nebojte se, není to málo. Ořechy jsou hodně hutné a zasytí vás.

Jak para ořechy zpracovávat?

Možností, jak zpracovat para ořechy je poměrně mnoho.

Jsou skvělé jako rychlá, zdravá a energetický svačinka. Není potřeba žádná speciální úprava.

Pokud vás „honí mlsná“ a máte chuť na sladké, zkuste brazilské ořechy máčené v mléčné, hořké, bílé čokoládě nebo v karobu či jogurtové polevě.

Ořechy jsou skvělý křupavý element v salátech. Můžete je do nich dát buď syrové nebo je nasucho opražit třeba s bylinkami.

Pokud ořechy namelete, dají se používat totožně jako mandlová mouka. Například na makronky. Kdo by je nemiloval, že?

Opražte vločky, sušené ovoce, kousky čokolády a další druhy ořechů, čímž vám vznikne granola jedna báseň.

Poměrně jednoduše si doma můžete připravit i oříškové tyčinky, třeba s medem a vločkami. Ořechy i vločky nasekejte, spojte medem a kokosovým tukem. Následně je dejte na noc do lednice a můžete konzumovat.

Z para ořechů bude beze sporu delikátní. Můžete přidat himalájskou sůl nebo třeba bílou čokoládu.

Například olej, šampony, mýdla, tělové emulze a další.

Jak para ořechy skladovat?

Hlavní podmínkou je, že by měly být ořechy v chladu a temnu. Naprosto ideální je spíž a nějaká keramická nádoba s uzávěrem. Nádoba by neměla propouštět vzduch a teplota by neměla překročit 22 stupňů. Pokud víte, že chcete ořechy uchovat delší dobu, můžete je dát bez problému do mrazáku – jen dejte pozor na jejich rozmrazování. Musí se to dělat velmi pozvolna, aby ořechy nebyly lepkavé jako bláto – ideálně je tedy nechte „stát“ v pokojové teplotě například v misce. Když pustí vodu, lehce je osušte papírovým nebo bavlněným ručníkem a konzumujte. Nedoporučuje se mít ořechy v mrazáku déle než jeden rok.

1. místo

GRIZLY Para ořechy

Orientační cena za 1 kg: 500 Kč

Para ořechy v kilovém balení od značky Grizly. Tyto hutné ořechy plné selenu pochází z Brazílie a Bolívie a k vám domů doputují v znovuuzavíratelném PP obalu nebo zavakuované v PP obalu.

A na kolik vás vyjde těchto 1000 g? Cca 500 korun.

2. místo

Para ořechy natural velké

Orientační cena za 1 kg: 500 Kč

Tyto naturální, velké para ořechy nejsou ani pražené, ani solené. Jedná se o jádra velikosti MEDIUM, která jsou celá, velká a světlá. Hodí se jako svačinka během dne nebo i do různých salátů, omáček nebo jako skvělá snídaně do jogurtu či kaše.

A cena? 80 g za cca 70 korun, 500 g za cca 280 korun nebo 1000 g za cca 500 korun.

3. místo

GRIZLY Para ořechy BIO

Orientační cena za 1 kg: 550 Kč

Tyto para ořechy od značky Grizly jsou v bio kvalitě a mají vysoký obsah tuku, bílkovin i vitamínů a stopových prvků. Pocházejí ze zemědělské produkce mimo v Bolívii. Do Čech se dováží za těch nejpřísnějších hygienických podmínek.

A kolik stojí? Můžete zakoupit 1000 g za 550 korun.

4. místo

Lifefood Para ořechy BIO

Orientační cena za 1 kg: 1000 Kč

Jedná se o ořechy v bio kvalitě, v kilovém balení od značky Lifefood. Tyto para ořechou jsou představitelé drobnějšího druhu, který pochází přímo z Amazonského pralesa. Mají jemnou chuť a masitou konzistenci. 

A jaká je cena? 1000 g stojí cca 1000 korun.

5. místo

Para ořechy natural kousky

Orientační cena za 1 kg: 450 Kč

Nepražené a nesolené para ořechy nasekané na kousky. Skvěle se hodí do granoly, jogurty nebo do másla. Výborně se budou vyjímat i jako ozdoba na dortu nebo zákusku.

A jaká je cena? Kilo těchto ořechů stojí cca 450 korun.

6. místo

Para ořechy natural BIO

Orientační cena za 1 kg: 450 Kč

Para ořechy natural v bio kvalitě. Mají vynikající krémovou konzistenci i chuť, která vás skvěle zasytí. Tyto para ořechy od Vital Country pochází z Bolívie.

A cena? 250 g za cca 120 korun, 500 g 230 korun a 1000 g za cena 450 korun.

7. místo

Para ořechy natural (Bolívie)

Orientační cena za 1 kg: 440 Kč

Tyto nepražené a nesolené naturální para ořechy pocházejí z Bolívie. Hodí se jen tak k zobání, ale vynikající jsou i pro zpracování v kuchyni při pečení či vaření. Obsahují spoustu proteinů, minerálů a vitamín E. Přispívají ke snižování cholesterolu a také se hodí do jídelníčku ve stylu low-carb.

Cena 250g balení stojí cca 120 korun, 500 g pořídíte za cca 230 korun a kilo těchto para ořechů vás vyjde okolo 440 korun.

8. místo

GRIZLY Para ořechy plátky

Orientační cena za 1 kg: 400 Kč

Para ořechy od značky Grizly jsou nakrájené na plátky a hodí se i skvělá ozdoba na dezerty, kaše a podobně. Konzumovat je můžete samozřejmě i samotné. Někdo tyto plátky upřednostňuje nad celými kusy masivních ořechů. 

500 g vás vyjde na cca 200 korun a 1000 g na cca 400 korun.

9. místo

GRIZLY Para ořechy v hořké čokoládě

Orientační cena za 1 kg: 340 Kč

Tyto para oříšky jsou celé namočené v hořké čokoládě. Skvěle zaženou chuť na sladké a zasytí. Jedná se o pochoutku, která se hodí jako rychlý zdroj kvalitních sacharidů mezi jídly v průběhu dne. Tyto ořechy pochází z Holandska.

A cena? 500 g je za cca 170 korun a 1000 g cca 340 korun.

10. místo

Para ořechy v tiramisu

Orientační cena za 1 kg: 520 Kč

Už jste ochutnali para oříšky v tiramisu čokoládě? Jedná se o pochoutku, která vám zažene chuť na sladké. Budou vám chutnat na ranní kaši či v jogurtu nebo jen tak, samotné.

A cena? 250 g vyjde na cca 130 korun. Kilové balení vás bude stát cca 520 korun.

Závěr

Para nebo také brazilské ořechy jsou plody z tropického stropu, které disponují obrovským množstvím selenu. Selen je pro člověka velmi přínosný, ale v nadměrném množství nebezpečný, takže by se to ani s konzumací para oříšků nemělo přehánět. Na druhou stranu, para ořechy jsou opravdu velké, masité a syté, takže po nich budete mít velmi brzy plný žaludek.

Para ořechy můžete přidávat do dortů, zákusků a obecně do dezertů, i těch nepečených. Dále se hodí jako křupavý element do salátů, nebo rozmixované k zahuštění omáčky.

Jejich využití je zkrátka širokospektrální – od surového produktu přes sladké zákusky až po mouku nebo máslo.

Užitečné odkazy ✓důvěryhodné:

[1] Wikipedie (CZ): Juvie ztepilá

[2] Wikipedie (CZ): Ořech

[3] Healthline (ENG): 7 Proven Health Benefits of Brazil Nuts

[4] Healthline (ENG): Can Brazil Nuts Boost Your Testosterone Levels?

[5] PubMed Central (ENG): A Single Consumption of High Amounts of the Brazil Nuts Improves Lipid Profile of Healthy Volunteers

4.7/5 (Počet hlasů: 4)

Autor článku:

Radka Sezimová
Radka Sezimová
Jsem Radka, zrovna prožívám Kristova léta a mám dva malé kluky. Studuji Ájurvédu, jsem vegetarián a miluji přírodní kosmetiku. Již roky se věnuji józe, kde vedu i své lekce. Momentálně působím jako copywriter na volné noze (i když mi na ní neustále visí jedno či druhé dítě, nebo popřípadě pes). Miluji psané slovo! Napsala jsem i dvě knihy a třetí je na cestě. Ve své pracovně mám mraky různých bloků, per a pastelek. Psaní je pro mě jednoduše vše v jednom - kus života, relax, poslání a i zdroj obživy.

Autor článku:

Radka Sezimová
Radka Sezimová
Jsem Radka, zrovna prožívám Kristova léta a mám dva malé kluky. Studuji Ájurvédu, jsem vegetarián a miluji přírodní kosmetiku. Již roky se věnuji józe, kde vedu i své lekce. Momentálně působím jako copywriter na volné noze (i když mi na ní neustále visí jedno či druhé dítě, nebo popřípadě pes). Miluji psané slovo! Napsala jsem i dvě knihy a třetí je na cestě. Ve své pracovně mám mraky různých bloků, per a pastelek. Psaní je pro mě jednoduše vše v jednom - kus života, relax, poslání a i zdroj obživy.

Kam dál?