fbpx

TOP 8 nejlepších diet 2021, které opravdu fungují

Jak vypadá nejúčinnější redukční dieta? Jaké typy diet jsou pro hubnutí nejúčinější? Kterou nejrychlejší dietu vyzkoušet a která za to nestojí?

TOP  1. místo

Keto Dieta

Ketomix

Rychlost hubnutí: velmi rychlá

Při keto dietě vysazujete sacharidy, což vede k rychlému váhovému úbytku. Dietu nabízí spousta společností, nebo ji můžete zkusit i po domácku.
2. místo

Low carb dieta

Chia Shake

Rychlost hubnutí: dobrá

Low carb je mírnější obdoba keto diety. Také při ní vysazujete sacharidy a nabízí jí některé společnosti. Samozřejmě ji můžete vyzkoušet po domácku.
3. místo

Dukanova dieta

Chia Shake

Rychlost hubnutí: dobrá

Dukanova dieta je striktní dieta podle pana Pierre Dukana – výživového poradce a dietologa. Má mnoho pravidel. Dá si zakoupit, nebo vyzkoušet po domácku.

Co je to dieta

Když u nás v česku někdo řekne “jsem na dietě”, představíme si, že si odpírá spoustu potravin a nutí se jíst jídla, která mu nechutnají, za účelem rychlého zhubnutí. Význam slova “dieta” je však dost jiný. Slovo “diet” znamená v angličtině “strava”. Dieta tedy znamená styl stravování. Proto, když vám někdo řekne, že drží dietu, znamená to vlastně, že dodržuje určitý styl stravování. Dieta jako taková není žádné hladovění, ani nucení se do příšerných změn, které by vám ve výsledku přinesly něco mnohem horšího.

Dieta je velice široký pojem. Původ slova můžeme hledat v řecku – pochází ze slova diaita což v překladu stejně jako v angličtině znamená strava – sami to tedy vidíte, dieta neznamená nějaké drastické opatření, nýbrž druh stravování, nebo jídelníčku.

Jak jsme již nakousli, dietou se myslí úprava jídelníčku a držení se určitých standardů, které si sami určíte a jejich následné dodržování za různými účely. 

Chcete začít hubnout? Průvodce nejlepších keto diet! Srovnání, zkušenosti a jakou vybrat? | PŘEČÍST →

Smysl diet

Cílem diety může být buď redukce váhy – spousta diet se zaměřuje na zhubnutí, pod tímto smyslem jsou diety i nejčastěji známé. Dalším důvodem diety může být třeba nemoc. Tyto diety poté bývají předepsány lékaři a není příliš vhodné se do nich pouštět na vlastní pěst bez diagnózy profesionála, obzvlášť pokud nejste zdravý jedinec. Za další cíle diety bychom mohli označit něco specifického, jako je třeba zlepšení kvality vlasů, či nehtů, nebo kůže, dále pak také existují diety na přibrání svalů a posilování, nebo diety na celkové zlepšení imunity a podobně. S dietami se pojí i detoxikace organismu, kdy se v podstatě jedná také o dietu, jen v mnohem kratším časovém úseku.

1. místo

Keto dieta

Rychlost hubnutí: velmi rychlá

Jedna z nejrychlejších, nejúčinějších a nejoblíbenějších diet této doby. Při keto dietě vysazujete sacharidy, což vede k rychlému váhovému úbytku. Dietu nabízí spousta společností, nebo ji můžete zkusit i po domácku.

Keto dieta je dieta, při které vysazujete sacharidy a nahrazujete je tuky a bílkovinami. Keto je poslední dobou trend doby a to jak z důvodu velmi účinných a rychlých váhových úbytků, tak i kvůli svým zdravotním benefitům, které našemu tělu může přinášet.

Jedná se o styl stravování, při kterém se vysadí sacharidy téměř na minimum. Povoleno je pouze asi 5% sacharidů denně (5% z denního příjmu). Ale čím méně, tím lépe. Dělá se to za účelem dosáhnutí ketózy – efektu rychlého zhubnutí. Ketóza je stav, do kterého se vaše tělo dostane, když mu nedodáváte sacharidy. Jde o to, že vaše tělo vlastně tak nějak “přepne” a začne si brát energii z tuků, narozdíl od běžného stravování, kdy si bere energii ze sacharidů. Na základě toho si samozřejmě bere energii i z tělesných tuků a proto je keto dieta právě tak efektivní. Tělo tuky velmi rychle zhubne, proto je s dietou možné zhubnout opravdu hodně za relativně krátkou dobu.

Při keto dietě můžete jíst maso v jakékoliv podobě, vejce, mléčné výrobky, některou zeleninu, ovoce s nízkým obsahem cukru, tuky, ořechy a semínka, koření, některé čokolády (hodně kakaové, bez cukru). Naopak byste se měli vyvarovat obilovinám, cukrům, pochutinkám, některé zelenině či ovoci s vysokým obsahem cukrů, nebo třeba alhokolu. Pokud vás zajímá co jíst a nejíst do podrobna, koukněte na kompletní seznam potravin → povolených a zakázaných při keto dietě.

2. místo

Low carb dieta

Rychlost hubnutí: dobrá

Low carb je mírnější obdoba keto diety. Také při ní vysazujete sacharidy a nabízí jí některé společnosti. Samozřejmě ji můžete vyzkoušet po domácku.

Low carb je vlastně taková obdoba keto diety. Jedná se o stravovací styl, kdy zase vysazujeme sacharidy a nahrazujeme je tuky a bílkovinami, ovšem už ne tak razantně. Low carb povoluje mnohem více potravin, nevadí mu třeba takové luštěniny, které jsou tak nějak na pomezí povolení a zakázání při keto (obsahují sacharidy, ale v menším množství – pro ketózu tedy nejsou vhodné, ale pro low carb nevadí). Při low carb se už nemusíte držet v ketóze. Jíst byste měli hlavně bez sacharidů, ale už to není tak strašně přísné jako je tomu u keto diety. Hubnutí je na low carb asi o něco pomalejší, než je tomu u keto diety. Spousta lidí proto začíná keto dietou a poté přechází na low carb. 

Bezsacharidové stravování má spoustu pozitivních efektů na naše zdraví či štíhlou linii, proto pokud chcete rychle zhubnout pomocí diety, mohou být tyto dvě práv tou správnou volbou.

3. místo

Dukanova dieta

Rychlost hubnutí: dobrá

Dukanova dieta je striktní dieta podle pana Pierre Dukana – výživového poradce a dietologa. Má mnoho pravidel. Dá si zakoupit, nebo vyzkoušet po domácku.

Dukanova dieta je poměrně striktní styl stravování vytvořený pro hubnutí. Jde o dietu s vysokým obsahem bílkovin a nízkým obsahem sacharidů. Dieta je rozdělena do čtyř fází – dvou fází hubnoucích a dvou fází udržovacích. Jak dlouho v každé fázi zůstanete, záleží na tom, kolik váhy chcete zhubnout. Každá fáze má svůj vlastní dietní vzorec. Jméno dieta nese podle svého zakladatele – odborníka na výživu a dietologa Pierre Dukana.

Jak Dukanova dieta funguje: Fáze hubnutí jsou založeny primárně na konzumaci neomezeného množství bílkovin a při dietě povinných ovesných otrub. Další fáze zahrnují přidání neškrobové zeleniny, následované vybranými sacharidy a tuky. V průběhu diety se v podstatě postupně vracíte k normálnímu jídelníčku tím. Začnete tedy velice striktně a postupně jakoby “uvolňujete” pravidla a vracíte se zpět do klasického jídelníčku. 

Dukanova dieta zatím  není příliš vědecky prozkoumaná. Jedná se o velice striktní dietu a její jednoznačnou výhodou je rychlý váhový úbytek. Kromě toho však nebyly zaznamenány žádné další pozitivní účinky diety na organismus. Dieta by se neměla držet dlouhodobě.

4. místo

Atkinsonova dieta

Rychlost hubnutí: dobrá

Další obdoba low carb diety při které jíte „co chcete“, kromě sacharidů, kterým je nutno se 100% vyhnout. Dá se zakoupit, nebo vyzkoušet po domácku.

Atkinsova dieta je speciální low-carb dieta na hubnutí. Její zastánci tvrdí, že můžete zhubnout tím, že budete jíst tolik bílkovin a tuků, kolik chcete, pokud se kompletně vyhnete sacharidům. V praxi to pak vypadá tak, že může jíst kolik se vám zlíbí, jen nesmíte přijímat sacharidy – to je, co? Jedním z důvodů, proč jsou nízkosacharidové diety tak účinné při hubnutí (když odmyslíme ketózu), je to, že snižují vaši chuť k jídlu. To způsobí, že budete jíst méně kalorií, aniž byste na to museli myslet. Atkinsova dieta je rozdělena do čtyř fází. Začíná indukční fází, během níž dva týdny jíte méně než 20 gramů sacharidů denně. Další fáze zahrnují pomalé znovuzavedení zdravých sacharidů zpět do jídelníčku a to ve chvíli, kdy se začnete přibližovat své vysněné váze. Atkinsova dieta byla rozsáhle studována a bylo zjištěno, že skutečně vede k rychlejšímu úbytku hmotnosti než nízkotučné diety. Jiné studie také poznamenávají, že jsou nízkosacharidové diety jsou velmi užitečné při hubnutí. Jsou obzvláště účinné při snižování břišního tuku – nejnebezpečnějšího tuku, který se hromadí ve vaší břišní dutině. Dieta nese mnoho dalších výhod, ovšem u Atkinsonovy diety byste si mohli říct “aha, tak teď můžu jíst o sto šest” – proto by dieta mohla být spekulativní. Vysazením sacharidů se totiž dá velmi rychle zhubnout. Když se ale budete přejídat, i když bezsacharidvě, je hubnoucí účinek málo pravděpodobný. Proto i u Atkinsonovy diety pozor.

5. místo

Paleo dieta

Rychlost hubnutí: přiměřená stravování

Dieta dle stravování z dob paleolitu. Podle této diety bychom se měli stravovat jako někdo, kdo v době paleolitu neměl jinou možnost, než lovit, či sbírat plody. Dietu nenabízí žádné eshopy, je tedy nutné praktikovat na vlastní pěst po domácku.

Paleo dieta je sice styl stravování, ale je to i tak trochu styl myšlení. Dieta totiž tvrdí, že byste měli jíst takové potraviny, které by byli schopni jíst i naši předchůdci v době paleolitu – odtud pochází i název diety – dieta paleolitická. A co to znamená? Podle této diety bychom se měli stravovat jako někdo, kdo v době paleolitu neměl jinou možnost, než lovit, či sbírat plody. Velkou složkou paleo diety je samozřejmě maso – drůbež, červené maso, či ryby. Dále je možné jíst vejce, můžeme jíst některé tuky (máslo, sádlo, kokosový olej, olivový olej), ale převážně, z čeho by se naše strava měla skládat je zelenina a bobule, ořechy a ovoce. Co je naopak při dietě zakázáno jsou veškeré potraviny, které se dají sehnat vypěstováním, či chovem dobytka. Jde například o veškeré obiloviny, pšenice, kukuřice, pohanku, quinou, čočku, luštěniny, soju. Dále je zákaz mléka a mléčných výrobků – to v době paleolitu vůbec neexistovalo. Pak i zákaz cukru, jelikož je ze třtiny, která se pěstuje. No a celkově by člověk při této dietě neměl jíst vlastně téměř žádné sacharidy kromě těch, obsažených v ovoci a zelenině.

Proč tohle vůbec někoho napadlo? Teorie spočívá v tom, že většina moderních onemocnění a problémů může souviset se západní stravou a konzumací obilovin, mléčných výrobků a zpracovaných potravin. Přestože je diskutabilní, zda tato strava skutečně poskytuje stejné potraviny, jaké jedli naši předkové, je spojena s několika působivými přínosy pro zdraví. Některé méně striktiní verze paleo stravy umožňují mléčné výrobky jako sýr a máslo, stejně jako hlízy jako brambory a sladké brambory, tomu se poté říká Primal dieta. Několik studií a spousta zkušeností navíc ukázalo, že paleo dieta může vést k významnému úbytku hmotnosti a zmenšení velikosti pasu.Navíc se zdá, že je dieta účinná při snižování rizikových faktorů pro srdeční choroby, jako je cholesterol, cukr v krvi, triglyceridy v krvi a krevní tlak. Nevýhodou je, že paleo dieta vylučuje celozrnné výrobky, luštěniny a mléčné výrobky, které jsou zdravé a výživné.

6. místo

Intermittent Fasting

Rychlost hubnutí: závisí na stylu, může být velmi rychlá, ale i pomalá až žádná.

Intermittent Fasting, neboli přerošovaný půst. Často velice účinný styl stravování, ve kterém střídátě „období hladuů a „období jídla“. Dietu nenabízí žádné eshopy, je tedy nutné praktikovat na vlastní pěst po domácku.

Neboli přerušovaný půst. Tento styl stravování je velmi specifický, ale pro spoustu lidí se také ukazuje jako velmi účinný. Jedná se o styl, ve kterém střídáte “období hladu” a “období jídla”. V praxi to pak vypadá tak, že třeba 16 hodin denně nejíte vůbec nic a zbylých 8 hodin můžete sníst co vás jen napadne. Nejedná se tedy o žádné omezování potravin, naopak omezujete a kontrolujete, kdy jíte. Lze jej tedy považovat spíše za stravovací režim než za jídelníček.

Mezi nejoblíbenější způsoby, jak dělat Intermittent Fasting jsou:
Metoda 16/8: Zahrnuje přeskočení snídaně a omezení vašeho denního stravovacího období na osm hodin a následného hladovění po zbývajících 16 hodin dne.
Metoda jíst-zastavit-jíst: Zahrnuje 24hodinový půst jednou nebo dvakrát týdně v po sobě nenasledujících dnech – to znamená, že jíte jak chcete a dva dny v týdnu nejíte vůbec nic.
Dieta 5:2: Dva dny v týdnu, které nejdou po sobě, omezíte příjem na 500–600 kalorií. Po zbývajících pět dní příjem neomezujete. Obdoba předchozí verze.

Warrior Diet: Jíte malé množství surového ovoce a zeleniny během dne a jedno obrovské jídlo v noci.

Přerušovaný půst se běžně používá při hubnutí, protože vás učí relativně snadnému omezení kalorií. To vás může přinutit jíst i méně kalorií celkově – pokud se nebudete v “období jídla” zbytečně přejídat, to by naopak mohlo vést k opačným výsledkům. Přerušovaný půst je při hubnutí obecně velmi úspěšný. Ukázalo se, že způsobuje úbytek hmotnosti o 3–8% po dobu 3–24 týdnů, což je ve srovnání s většinou ostatních diet opradu dost. Kromě toho, že způsobí menší ztrátu svalové hmoty než standardní omezení kalorií, může krátkodobě zvýšit váš metabolismus. Přerušovaný půst může také snížit známky zánětu, hladinu cholesterolu, triglyceridů v krvi a hladinu cukru v krvi. Má i však své neváýhody. Ačkoli přerušovaný půst je bezpečný pro zdravé jedince, nemusí vyhovovat všem. Některé studie také poznamenávají, že půst není tak výhodný pro ženy, jako pro muže. Někteří lidé by se navíc měli hladovění vyhnout, jde například o lidi, kteří jsou citliví na pokles hladiny cukru v krvi, těhotné ženy, kojících matky, teenageři, děti a lidé s podvýživou, podváhou nebo nedostatkem živin.

7. místo

Nízkotučná dieta

Rychlost hubnutí: přiměřená stravování, spíše pomalejší

Dietu nenabízí žádné eshopy, je tedy nutné praktikovat na vlastní pěst po domácku.

Nízkotučné diety už jsou spíš trendem minulých let. Tuk je jedna ze tří makroživin (spolu se sacharidy a bílkovinami), ale narozdíl od těch dalších dvou obsahuje 9 kilokalorií na 1 gram tuku. Sacharidy i bílkoviny obsahují pouze 4 kilokalorie na 1 gram. Což je docela rozdí. Zde asi vzniklo i tvrzení, že se po tucích tloustne více, což je tedy na jednu stranu trochu pravda, ale na druhou stranu je to tak trochu nesmysl. Při nízkotučné dietě vysazujete tuky natolik, že by měly tvořit pouze 10% denního příjmu kalorií. Při dietě byste tedy měli přijímát spoustu sacharidů a bílkovin. Taková nízkotučná dieta ovšem už není tak efektivní, jako jsou předchozí diety. Tato dieta se osvědčila jako velmi úspěšná u obézních jedinců, kteří potřebovali zhubnout opravdu hodně. Pro běžné hubnutí je však pravděpodobně lepší vynrat si jiný stravovací styl. Některé studie však naznačují, že diety s nízkým obsahem tuku mohou zlepšit několik rizikových faktorů pro srdeční choroby, včetně vysokého krevního tlaku, vysokého cholesterolu a markerů zánětu. Na druhou stranu, omezení tuku může způsobit dlouhodobé problémy, jelikož tuk hraje ve vašem těle mnoho důležitých rolí. Patří mezi ně pomoc při budování buněčných membrán a hormonů a také schopnost těla vstřebávat vitamíny rozpustné v tucích.

Suma sumárum tedy nízkotučná dieta existuje a můžete ji zvážit, ovšem pravděpodobně nebude tak efektivní jako třeba nízkosacharidová dieta.

8. místo

Veganská dieta

Rychlost hubnutí: přiměřená stravování, spíše pomalejší

Dietu nenabízí žádné eshopy, jedná se spíše o životní styl, než nárazovou dietu, je tedy nutné praktikovat na vlastní pěst po domácku.

Veganská dieta je spíš tak nějak celkově styl života, než dieta na hubnutí. Dá se s ní však i zhubnout. Veganská strava zakazuje veškeré živočišné produkty z etických, ekologických, nebo třeba zdravotních důvodů. Veganství je také spojeno s odporem proti vykořisťování zvířat a krutostí. Veganství je přísnější forma vegetariánství, proto se také doporučuje začít u vegetariánství a postupně přejít k veganství. Kromě zákazu masa vylučuje veganství i mléčné výrobky, vejce a všechny produkty živočišného původu, jako je želatina, med, syrovátka, kasein a dokonce některé formy vitaminu D3,. Úbytek na váze: Veganská strava se jeví i jako velmi účinná při pomoci hubnutí, protože díky jejímu formátu vlastně jíte málo tuku a spoustu vlákniny.

Rostlinná strava souvisí se sníženým rizikem srdečních onemocnění, cukrovkou typu 2 a dalších. Omezení zpracovaného masa může také snížit riziko Alzheimerovy choroby a úmrtí na srdeční choroby nebo rakovinu. Nevýhodou je, že jelikož veganská strava zcela vylučuje živočišnou stravu, mohou mít vegani problémy s příjmem určitých živin, včetně vitamínu B12, vitaminu D, jódu, železa, vápníku, zinku a omega-3 mastných kyselin a dalších.