Keto dieta - seznam povolených a zakázaných potravin

Jaké potraviny můžeme jíst při keto dietě? Jaké potraviny obsahují sacharidy a jakým se vyhnout? Z čeho vařit můžeme a co by se nám v jídle objevit nemělo?

Seznam všech povolených a zakzázaných potravin, který se vám bude hodit, jestliže se stravujete takzvanou keto / keetogenním jídelníčkem

✅ Povolené potraviny

Veškeré hodnoty jsou uváděny na 100 gramů v syrovém a neupraveném podání. Pro zdroj informací, nebo dohledání hodnot mrkněte na kalorické tabulky.

Sacharidy: 0 g   |   Tuky: 1 g   |   Bílkoviny: 23 g

Sacharidy: 0 g   |   Tuky: 10 g   |   Bílkoviny: 18 g

Sacharidy: 0,5 g   |   Tuky: 8 g   |   Bílkoviny: 21 g

Sacharidy: 0 g   |   Tuky: 11 g   |   Bílkoviny: 16 g

Tuňák, kapr, losos, pstruh, makrela, atd.

Králík, divočák..

Krevety, ústřice, krabí maso…

Slanina, paštiky, klobásy, tlačenka..

Sacharidy: 0,94 g   |   Tuky: 11 g   |   Bílkoviny: 12 g

Všechny typy – plnotučné, polotučné, odtučněné..

Smetana, sýry, mascarpone, jogurty (neslazené), tvaroh, zakysaná smetana, atd.

Hlavně tedy zelenina s nízkým obsahem sacharidů (zelenina, která neroste v zemi, zelená zelenina). Jako třeba salát (listový, ledový), květák, brokolice, lilek, špenát, okurky, ředkve, zelí, polníček, kapusta, rukola, atd.

Některé ovoce je možné občas slupnout, pokud to s ním nepřeženete! Jako třeba ostružiny, rybíz, jahody, maliny, borůvky, třešně, višně.

Máslo, olej, kokosový tuk, olivový olej, sádlo, avokádo, ořechové tuky.

Mandle, vlašské, lískové, para, makadamiové, chia, slunečnícové, pistácie, kokos, kešu, atd.

Sůl, pepř, bazalka, kardamon a spoustu dalších, neobsahující cukr.

Pouze ale 100% čokoláda – ta je keto!

Lněná mouka, mandlová mouka, konopná mouka, dýňová mouka, kokosová mouka atd.

Luštěniny jsou spekulativní. Sacharidy obsahují, ale rozhodně méně, než třeba obiloviny, proto je na zvážení, zda si dopřejete cizrnu, čočku, fazole a podobně.

❌ Zakázané potraviny

Veškeré hodnoty jsou uváděny na 100 gramů v syrovém a neupraveném podání. Pro zdroj informací, nebo dohledání hodnot mrkněte na kalorické tabulky.

Sacharidy: 70 g   |   Tuky: 2 g   |   Bílkoviny: 13 g

Sacharidy: 80 g   |   Tuky: 0,6 g   |   Bílkoviny: 7 g

Sacharidy: 55 g   |   Tuky: 2 g   |   Bílkoviny: 10 g

U branbor by se dalo spekulovat. jedná se sice o zeleninu, ale obsahují okolo 20 gramů sacharidů na 100 g

Ovesné vločky, ale i veškeré další vločky jako žitné, pohankové, kukuřičné, sójové, nebo rýžové, atd. Pro cereálie to platí také, cornflaky, musli, atd. – zakázáno.

Quinoa, kuskus, jáhly, atd.

Klasické mouky, které známe (pšeničná, žitná, ječná, špaldová, kkuřičná, atd.)

Tyčinky, čokolády, želé, bonbóny, dorty, zákusky, sladké pečivo jako donuty, koblížky apod., cukr samotný, med, javorový sirup, atd.

Již zmíněné brambory, kořenová zelenina jako mrkev, nebo celer, atd. (není to tak, že tuto zeleninu nesmíte, obsahuje ale sacharidy a proto je vhodné si příjmy hlídat)

Pomeranče, mandarinky, banány, hrozny, ananas.

To se týká téměř všech nápojů, přes klasické colové nápoje, džusy, aloe very, minerálky, dokonce i takové nápoje, které se tváří zdravě. Vždy čtěte složení!

A to veškerý – alkohol je produkt cukru – sacharidů. Takže žádné pivo, víno ani tvrdý alkohol.

Luštěniny jsme uvedli i v povolených potravinách. jednoduše je těžké je zařadit. Sacharidy obsahují, ale rozhodně méně, než třeba obiloviny a navíc jsou tyto sacharidy často zdravé a vlákninové, proto je na zvážení, zda si dopřejete cizrnu, čočku, fazole a podobně.