10 důvodů proč (ne)začínat s paleo dietou: recenze + jídelníček

Paleo dieta zní možná velmi novodobě, ovšem její kořeny sahají velmi hluboko do historie. Jedná se o dietu z dob paleolitu. Co při takové dietě jíst, proč by se tak někdo stravoval a jak by mohl vypadat jídelníček paleo dietáře na jeden den?

Věděli jste, že existuje paleo eshop?

Pokud nechcete vymýšlet složité jídelníčky, můžete si nějaké paleo jídla objednat:

Co je to paleo dieta?

Stručně a jednoduše je to dieta, neboli způsob stravování, který by pro naše tělo měl být velice vhodný a neškodný, jelikož při něm konzumujeme hlavně průmyslově nezpracované potraviny, maso, zeleninu, ovoce a podobně. Kromě toho, že by tento stravovací způsob měl být pro naše tělo velice přirozený, tak by nám samozřejmě měl i pomoct zhubnout a celkově ozdravit organismus.

Nejedná se tedy o redukční dietu, ale spíš o takový celkový životní styl, díky kterému se nám ale tako může podařit zhubnout.

Z čeho paleo dieta vychází?

Paleo vychází ze slova paleolit. Paleolitická dieta je tedy dieta, ve které se jedinci stravují tak, jako v dobách paleolitu. 

I když by se tedy mohlo zdát, že je o paleu slyšet až poslední roky, je tu s námi poměrně dlouhou dobu. Je to způsob stravování, který vznikl na základě vědeckých výzkumů. Cílem paleo diety je jakýsi návrat k sobě samému, ke kořenům a k člověku přirozené stravě. Prostřednictvím této diety, nebo spíše stravovacího režimu, můžete dosáhnout ideální tělesné hmotnosti

V dobách paleolitu jsme ještě nebyli zemědělci. Byli jsme pouze lovci a sběrači. No a přesně tak by měl vypadat i náš jídelníček – z toho, co by se teoreticky dalo ulovit a posbírat, nikoliv z toho, co by se dalo vypěstovat.

Vzhledem k tomu, že je tedy paleo je inspirované lovem a sbíráním, tak preferuje a doporučuje co nejméně zpracované suroviny. Základem jsou různé druhy masa, vejce, zelenina, ovoce, ořechy a semínka. Co do paleo konceptu naopak nezapadá jsou obiloviny, luštěniny, mléčné výrobky a veškeré průmyslově vyráběné potraviny. Zdá se vám výběr produktů limitovaný? Zdání klame, protože ze základních surovin dokážete při troše praxe vykouzlit velmi chutná  a především výživná jídla.

Osm důvodů proč držet paleo dietu​

1. Podpora hubnutí

Paleo dieta sice není redukční dieta, ale vzhledem k tomu, jaké potraviny při ní přijímáte, máte s ní reálnou šanci shodit přebytečná kila.

2. Žádné počítání kalorií a striktní pravidla

Tím, že je paleo v podstatě jen životní styl, při kterém přijímáte kvalitní bílkoviny a tuky, nemusíte počítat žádné kalorie ani dodržovat nějaké konkrétní pravidla či časy jídel. Jen se držíte povolených surovin a jíte kdykoliv máte chuť. A je jen na vás, zda to bude dvakrát za den, nebo ob tři hodiny.

3. Nulové hladovění

Tím že se nejedná o striktní redukční dietu, pak vás nečeká žádné hladovění. Pouze změníte jídelníčku a začnete více přemýšlet o jídle.

4. Získáte zdravější návyky

Paleo je návrat ke kořenům. Ukazuje vám, jak jedli naši předci a že ke štěstí nepotřebujeme smažené brambůrky, fritované hranolky nebo průmyslově vyráběné sušenky. Naučí vás, že i ze základních surovin se dá složit velmi dobré a kvalitní jídlo této, získáte větší pokoru a skromnost.

5. Nehubnete svaly

Častý problém diet bývá, že jakmile se do nic dáte, ztrácíte svalovou hmotu. U palea nic takového nehrozí. Pokud s ní hubnete, pak jde většinou o zdravé hubnutí, což znamená že hubnete tuky a svaly zůstávají.

6. Budete mít více energie

Paleo je pro nás zdravé – jíte pro tělo velice přirozené potraviny, které by ho neměly zatěžovat. Díky takové změně budete plní energie, což se pak může odrážet jak na vaší fyzické stránce, tak i psychické.

7. Pravidelná stolice

Pravidelná stolice je základ zdravého organismu. Pokud je střevní mikrobiom v pořádku, je v pořádku i zbytek těla a když jíte hodně vlákniny a zdravých potravin, pak je vyšší pravděpodobnost zdravých střev.

8. Dobrá nálada

Tím, že jíte člověku přirozené potraviny, bez chemického zásahu potravinářského průmyslu, jste radostnější a bez tenze nebo stresu.

Dva důvody proč tuto dietu nedržet

1. Není pro každého

paleo se úplně nehodí pro vegetariány nebo pro vegany. Sami zhodnoťte, jestli jste ten pravý adept na tento směr. Je ideální pro milovníky masa. 

2. K udržení výsledků je třeba nepřestávat

Aby nedošlo k jojo efektu je důležité alespoň z 90 % dodržovat paleo pilíře navždy. A to může být pro mnoho lidí zavazující, stresující a nesplnitelné. 

Věděli jste, že existuje paleo eshop?

Pokud nechcete vymýšlet složité jídelníčky, můžete si nějaké paleo jídla objednat:

Proč s touto dietou začínat?

Může být mnoho důvodů a jedním z nich i ten, že je vám tato strava blízká. Mnoho lidí obecně tíhne potravinám jako je maso, vejce či zelenina a naopak nemusí jít ovoce či luštěniny a podobně. A možná tenhle důvod je ten nejlepší, protože je zcela přirozený. Jsou ale naopak i typy lidí, kteří si libují v červené či beluze čočce, dopřávají si mango, ananas nebo zmrzlinu. Pokud jste spíše tato skupina, do ničeho se nenuťte, protože co člověk to originál a každé tělo “si říká” o něco jiného.

Je ale vědecky dokázané, že paleo strava může mít vliv na řešení problémů jako je:

  • Akné
  • Ekzémy a další kožní onemocnění
  • Alergie
  • Artritida, astma
  • Autoimunitní onemocnění
  • Cukrovka
  • Častý pocit hladu
  • Deprese a další psychické poruchy
  • Dna
  • Poruchy srážlivosti krve
  • Crohnova choroba 
  • Endometrióza
  • Chronický únavový syndrom
  • Kardiovaskulární onemocnění
  • Metabolický syndrom
  • Migrény
  • Nemoci štítné žlázy
  • Neplodnost
  • Osteoporóza
  • Pálení žáhy
  • Reflux
  • ADHD
  • Poruchy příjmu potravy
  • Vysoký krevní tlak
  • Zánět slepého střeva
  • Zažívací potíže
  • Zvýšený cholesterol v krvi
  • Hubnutí

Možná, že hubnutí může být pro někoho primární důvod a pravděpodobně ho i docílí. Většinou se stává, že pouhým přechodem na paleo stravu  nastartujete redukci hmotnosti. Důležité je ale vědět, že paleo stravu je důležité, alespoň z 80% dodržovat po celý život, jinak může nastat rychlý jojo efekt.

Co jíst a nejíst při paleo dietě:

Co při tomto stylu stravování jíst a co nejíst je ta nejásadnější věc, kterou byste měli znát:

Bílkoviny jsou naprostý základ. Můžete si vybrat, v jaké formě je budete doplňova – maso, vejce, mléčné výrobky a produkty z nich vyrobené. Toto všechno můžete v paleu bez omezení, co hrdlo ráčí. 

Další základní složkou této diety je rozhodně zelenina. Můžete ji konzumovat jak syrovou tak jakkoliv tepelně upravenou. Ani zde nemusíte počítat množství nebo kalorie, naopak, zeleniny si dopřejte kolik jen chcete. 

Maso, ryby, mořské plody a vejce: 

  • Maso – hovězí, vepřové, kuřecí, slepičí, krůtí, kachní, husí, křepelčí, králičí, kozí, jehněčí, ale i zvěřinu zvěřinu bez omezení. 
  • Vnitřnosti 
  • Ryby – candát, ďas mořský, halibut, losos, makrela, treska, okoun, platýs, pstruh, sleď, štika, tilapie, tuňák, úhoř, žralok, ale i český kapr.
  • Mořské plody – bez omezení 

Zpracovaná forma masa 

  • Slanina
  • Vepřový bok
  • Sušené šunky
  • Uzené ryby 

Zelenina 

Aby tělo fungovalo tak jak má a dostalo veškeré potřebné vitamíny, minerály a stopové prvky, je zelenina nezbytná. Můžete ji konzumovat jak čerstvou tak i pečenou, vařenou, dušenou, glazovanou či grilovanou a podobně. ​

  • Listová – veškeré saláty, čekanka, mangold,pak choi, kopřiva a podobně
  • Kořenová – celer, mrkev, petržel, batáty, červená řepa, tuřín, zázvor, křen či pastiňák a podobně.
  • Košťálová – hlávkové a čínské zelí, normální kapusta a růžičková kapusta, květák, kedlubna, brokolice a další
  • Plodová – veškeré druhy dýně, cuketa či okurka
  • Lilkovité – rajče, paprika nebo lilek

Ovoce

I když jíte paleo, není vyloučené některé ovoce, které nabízí přirozeně sladkou chuť.

  • Bobule a lesní plody – maliny, ostružiny, borůvky, brusinky, rybíz, angrešt, třešně, jahody, hrozny a další.

Tuky​

Leckdo se možná jen při zmínce o tucích orosí a bojí se okamžitého růstu váhy. Ale nemějte obavy, protože jsou tuky a tuky. Pokud budete volit ty zdravé, tělu to jen prospěje. 

  • Avokádo a olej z něj
  • Olivy a olivový olej
  • Kokos a kokosový olej
  • Kokosové máslo
  • Kokosové mléko
  • Lněný olej
  • Sezamový olej
  • Vlašský olej
  • Ghí
  • Máslo
  • Sádlo
  • Ořechy
  • Semínky

Bylinky a koření

Bylinky jsou skvělé a dodávají pokrmům krásnou, přirozenou chuť bez chemie. S nimi nemusíte vůbec šetřit. Cos e týká koření, to také není žádný problém, jen si pečlivě vybírejte výrobce a čtěte složení.

Nápoje

Nejen v paleu, ale obecně, by měla převládat pitná voda, popřípadě minerálka. Tyto dva základní pilíře můžete doplnit bylinkovými čaji a kávou. 

Sladidlo

​Ze začátku vám bude sladká chuť asi chybět, ale později až se vaše chuťové pohárky “přeinstaluji” vám najednou přijde vše přeslazené. Můžete si sem tam něco osladit například kokosovým cukrem.

Zakázané jsou veškeré potraviny, které se dají sehnat pouze vypěstováním, či chovem dobytka. Jedná se o potraviny jako veškeré obiloviny, pšenice, kukuřice, pohanka, quinoa, čočka, luštěniny, soja. Dále je zákaz mléka a mléčných výrobků – to v době paleolitu vůbec neexistovalo. Dále je zákaz cukru, jelikož je ze třtiny, která se pěstuje. No a celkově by člověk při této dietě neměl jíst vlastně téměř žádné sacharidy kromě těch, obsažených v ovoci a zelenině.

V překladu to tedy znamená: pokud chcete žít paleo, řekněte sbohem veškerým obilovinám jako rýže, kukuřice, mouce, výrobkům z ní jako jsou těstoviny, pečivo a tak dále, bramborám a vlastně veškerým přílohám. Dále musíte opustit mléko v jakékoliv podobě, v kávě, v kakau, nebo kefír, smetanu, mléčné výrobky jako jsou sýry, tvarohy, jogurty a podobně. No a v neposlední řadě nesmíte žádné cukrovinky, ani tyčinky, sladkosti, dortíky, keskíky a podobně – více méně žádná nezdravá jídla.

Jídelníček by se měl skládat jedině ze zeleniny a ořechů, ovoce a masa. Jezte takové potraviny, které jsou přírodní. To znamená žádné konzervy, ani chemicky upravené potraviny.

Uvažujte u paleo diety skutečně jako někdo, kdo nemá jinou možnost než lovit a sbírat. Pokud držíte v ruce rohlík a uvažujete o koupi, zamyslete se. Skutečně myslíte že ho lidé tehdy měli?

Co je důležité o paleo dietě vědět

Na světě je  spousta názorů pro a proti. Jedná se o skutečně přísnou dietu, tudíž se do ní nepouštějte po hlavě.

Pokud se na smysl paleo diety podíváme z toho původního pohledu, je to vlastně docela rozumný nápad. Ubrat na sacharidech a obilovinách, škrobu a cukru není vůbec špatné – naopak nám to bude jen prospěšné. No a co se týče našeho trávení. Je pravda že v paleolitu jsme strávili mnoho času a naše tělo je na tyto potraviny zvyklé. Ovšem uběhla již dlouhá doba a naše tělo se již relativně aklimatizovává na příjem obilovin a podobných potravin.

Co je ještě velmi důležité!

Paleo dietu nepojměte jako masovou dietu. Lidé v paleolitu rozhodně nejedli maso každý den na snídani, oběd i večeři. Trvalo to, než něco ulovili a strava se jim tedy skládala z ořechů, zeleniny a bobulí.

A v neposlední řadě – životní styl lidí v paleolitu byl do značné míry ovlivněn pohybem, který tehdy lidé vykonávali – lovení zvěře, neustálá ostražitost, lození po stromech při sběru a podobně. Proto byste se určitě při paleo dietě měli hýbat. Paleo je totiž celkově cesta, ne pouze dieta, při které zhubnete.

Alternativy paleo diety

Paleo dieta, kterou jsme vám momentálně popsali se všemi náležitostmi a pravidly.

Dieta od maratonisty Marka Sissona – jedná se v podstatě o paleo dietu, až na to že můžete přidat i mléko a mléčné výrobky, koření, občas hořkou čokolávu, nebo třeba suplementy s rybím tukem a podobně – šetrrnější alternativa paleo diety.

Při této formě diety si můžete přidat do různých jídel přírodní sladidla jako med, nebo javorový sirup. Proto můžete kouzlit i se sladkým jídlem.

Jak by mohl vypadat jídelníček při paleo dietě na jeden den

Příklad 1

Snídaně: 2 volská oka, okurka, voda, káva
Svačina: Mix bobulovitého ovoce, hrst oříšků
Oběd: Zapečené krůtí maso se zeleninou, vejcem, voda
Svačina: Vlašské ořechy, kousek tvrdého sýra, čaj
Večeře: Hovězí steak, zelené fazolky, voda
 

Příklad 2

Snídaně: Ovocný salát z bobulovin s lněným semínkem a kešu ořechy, voda, káva
Svačina: Avokádo s rajčaty, voda
Oběd: Kuřecí prsa s hráškovým pyré, čerstvá zelenina, čaj
Svačina: Řapíkatý celer s hummusem, voda
Večeře: Řecký salát s olivami a feta sýrem, voda

Je tato dieta efektivní pro hubnutí?

Určitě je. Mnoho lidí, kteří tento směr vyzkoušeli, nebo ho žijí, navnímali úbytek váhy vlastně velmi rychle.
Obvykle se nadbytečných kil zbavíte jen pouhým přechodem na paleo stravu. Je to z toho důvodu, že konzumujete hlavně kvalitní bílkoviny a tuky a eliminujete sacharidy a také si jednoduše začnete dávat větši pozor na to, co jíte – a kolikrát už to samo stačí pro hubnutí.
Výhodou je, že se bílkovinami vlastně nedá přejíst. Tělo jasně nastaví stopku. Navíc urychlují metabolismus a podporují spalování kalorií.

Jak dlouho paleo dietu držet?

Jak dlouho budete chtít. Je asi důležité zmínit, že pokud se vydáte cestou paleo, neměl by to být jen výstřel do tmy, ale směr, který vás už v různých obměnách bude provázet celý život. Paleo vás má naučit, co jsou to základní suroviny a jak k jídlu přistupovat. Takže i když ne 100%, měli byste zásady palea ctít i po delší době. Pokud berete tuto dietu jako jednorázovou věc, mohla by vám přinést více škody než užitku a raději to konzultujte se svým lékařem.

Zásady palea

  1. Upřednostňujte vždy přírodní a nezpracované potraviny.
  2. Základem jídelníčku by mělo být libové maso a to ideálně z farmářských chovů, vajíčka, ryby a bio zelenina.
  3. Jezte zdravé tuky.
  4. Obiloviny jsou tabu.
  5.  zařaďte hodně listové zeleniny.
  6. Dopřívejte si přírodní formu ořechů, což znamená nekořeněné a nepražené.
  7. Vyhněte se luštěninám.
  8. Žádné rafinované cukry
  9. Hýbejte se.

Na co si dát pozor?

Je to stejné jako s každou dietou – není vhodná pro každého. Ideálně si musíte sami vyhodnotit, zda je právě pro vás ideální či nikoliv.

Může se stát, že pokud se rozhodnete s paelo stravováním začít, budete zpočátku cítit velkou únavu, stres, nervozitu a nedostatek krevního cukru – to je normální. protože těla zažívá takzvaný “cukrový absťák”. Pokud vydržíte, změní se to k lepšímu. pokud ne, nic se neděje – tělo si řekne.

Při paleu dbejte na původ surovin. Vybírejte masa od farmářů, bio ovoce a zeleninu či domácí vajíčka.

Závěr

Paleo je takový návrat domů. pro někoho to může být směr, an který čekal celý život a pro jiného zase nesplnitelný bod v pomyslném “to do listu”. Každý člověk je originál a tak je třeba k tomu přistupovat.

Užitečné odkazy ✓důvěryhodné:

[1] Wikipedie (CZ): Paleolitická dieta

[2] Diplomová práce (CZ): Paleo dieta ve stravování vybrané skupiny osob

[3] Healthline (ENG): The Paleo Diet — A Beginner's Guide Plus Meal Plan

[4] Healthline (ENG): Paleo Diet Review: Does It Work for Weight Loss?

[5] PubMed Central (ENG): The Effect of the Paleolithic Diet vs. Healthy Diets on Glucose and Insulin Homeostasis: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials

4.4/5 (Počet hlasů: 26)

Autor článku:

Hana Terberová
Hana Terberová
Jsem Hana Terberová a zdravý životní styl ke mě přirostl natolik, že si to už ani nedokážu představit jinak. Zbožňuju přírodní kosmetiku, zdravé jídlo, pohyb a přírodu. Baví mě bořit hranice, překonávat překážky a stoupat na vrchol. Jsem digitální nomád, díky čemuž cestuju po zeměkouli a tak mě pokaždé najdete na jiným konci světa. Věřím tomu, že své zdraví - fyzické i psychické - můžeme nesmírně ovlivnit naším životním stylem, proto bychom se o sebe měli starat hezky, mít se rádi a udržovat se co nejvíc na pozitivní vlně.

Autor článku:

Hana Terberová
Hana Terberová
Jsem Hana Terberová a zdravý životní styl ke mě přirostl natolik, že si to už ani nedokážu představit jinak. Zbožňuju přírodní kosmetiku, zdravé jídlo, pohyb a přírodu. Baví mě bořit hranice, překonávat překážky a stoupat na vrchol. Jsem digitální nomád, díky čemuž cestuju po zeměkouli a tak mě pokaždé najdete na jiným konci světa. Věřím tomu, že své zdraví - fyzické i psychické - můžeme nesmírně ovlivnit naším životním stylem, proto bychom se o sebe měli starat hezky, mít se rádi a udržovat se co nejvíc na pozitivní vlně.

Kam dál?