Vitamin D – recenze, účinky, zkušenosti a který je nejlepší?

Jaká forma Vitaminu D je nejlepší? Co to vitamin D je, kdy ho užívat a jak ho doplnit? Jaké jsou účinky a co se děje při jeho nedostatku?

TOP  1. místo

BrainMax D3 & K2

Orientační cena: 700 Kč
2. místo

Viridian Vitamin D3

Orientační cena: 400 Kč
3. místo

NOW Vitamin D3 & K2

Orientační cena: 300 Kč

Šest nejlepších vitaminů D

Co je vitamín D?

Vitamin D je sice známý pod svým přízviskem “vitamin”, nicméně ve skutečnosti je to takový Fantomas. Jedná se totiž o seco-steroid, který je nezbytný pro normální fungování lidského těla. Někde se můžete i dočíst, že se jedná o hormon. Tak, a tento hormon neboli vitamin se vytváří v kůži, která je vystavená slunečnímu záření, popřípadě z jídla nebo různých suplementů.

“Déčko” se skládá z několika sloučenin. Jeho nejdůležitější a zároveň nejznámější forma se nazývá vitamin D3 neboli také cholekalciferol. Oproti jiným sloučeninám se liší tím, že jeho původ je živočišný a tělo ho dokáže syntetizovat díky slunečnímu záření, konkrétně ultrafialovému UVB záření. Jeho nedostatek nejčastěji hrozí v zimních měsících, kdy pobýváme venku méně často a naopak se vystavujeme umělému osvětlení.

Proč je vitamín D důležitý?

Nejen důležitý. Je doslova nepostradatelný. Potřebujeme ho k tomu, aby naše tělo fungovalo tak, jak má. Podporuje funkci imunitního systému a je součástí mnoha metabolických procesů. Podílí se hlavně na správném vývoji i regeneraci kostí, svalů a vazů. Dále odpovídá za tvrdost a pevnost lidských kostí, podporuje správnou činnost mozku, srdce a cév.

Ovšem asi největší důležitost tohoto vitamínu tkví v tom, že reguluje činnost stovek genů. V současné době je už vědecky dokázané, že se vitamín D dokáže vázat na receptory prakticky ve všech tkáních z čehož vyplývá, že je opravdu velmi důležitý. Má obrovský vliv na komplexní zdraví organismu což vysvětluje, proč trpíme tak často v zimních měsících na chřipky a různé virózy. Málo slunečního svitu a ještě méně pobytu venku má za důsledek nedostatek tohoto vitamínu a následné snížení imunity.

Jak bylo již řečeno, vitamín D má dlouhé prsty a jeho benefity jsou známé po celém těle a to doslova. Jedna britská studie zjistila, že vitamín D zvyšuje šanci přežít rakovinu tlustého střeva a není jediná. Existují tvrzení, že “déčko” dokáže mít vliv na prevenci nádorových onemocnění. Některé preklinické studie navíc zmiňují protinádorový účinek dokonce i u leukémie a myelomu.

To, že vitamín D příznivě ovlivňuje funkci kardiovaskulárního systému už není žádná novinka. Uvádí se, že nízká hladina vitaminu D znamená dvojnásobné riziko úmrtí na oběhové onemocnění.

Lék na nesmrtelnost nebo na věčné mládí to sice není, ale výsledky jedné studie z roku 2009 prokázaly, že deficit vitaminu D u starších lidí výrazně zvyšuje riziko předčasného úmrtí na jakoukoliv se stářím související chorobu.

Osteoporóza je onemocnění, které postihuje převážně ženy po šedesátém roku života. Sice není smrtelné, ale velmi nepříjemné je určitě. Studie prokazují, že zdaleka nejlepší efekt v prevenci je kombinace vitaminu D s vápníkem v podobě doplňků stravy.

  • Přispívá k normálnímu vstřebávání vápníku a fosforu
  • Přispívá k normální hladině vápníku v krvi
  • Přispívá k udržení normálního stavu kostí
  • Přispívá k udržení normální činnosti svalů
  • Přispívá k udržení normálního stavu zubů
  • Přispívá k normální funkci imunitního systému
  • Podílí se na procesu dělení buněk

Kde získat vitamín D?

Jak bylo již řečeno, hlavně ze slunce, takže pobytu na čerstvém vzduchu není nikdy moc. Doporučuje se minimálně 5-30 minut 2x až 3x týdně nebo 5 -10 minut každý den mezi 10. a 16. hodinou a to bez krému s ochranným faktorem. Už faktor 8 brání tvorbě vitaminu D3.

Pozor ale na to, že delší pobyt na přímém slunci už zdraví neprospívá a nemá to ani vliv na zvýšenou tvorbu vitaminu D. V přehřáté pokožce se vitamín D3 rozkládá a zvyšuje se riziko vzniku melanomu.

Při každé procházce si vzpomeňte na tento článek a budete se cítit ještě o něco lépe.

Další možnost příjmu vitaminu D je kvalitní a pestrá strava. Potravin, které jsou bohaté na tento vitamín ale bohužel moc není. Výčet těch vhodných se v zásadě omezuje na rybí tuk, tučné ryby typu lososa, makrely nebo tuňáka, játra, vaječný žloutek, fortifikované oleje či tuky nebo mléko. 

Podle WHO chybí tento vitamín až 59 % obyvatelstva a z toho 25 % ho má extrémně málo. 

Poslední možností je kvalitní suplementace.

Existuje nezměrné množství superpotravin, vitaminů, minerálů, nootropik, adaptogenů, bylinek a mnoho dalšího, které nějakým způsobem ovlivňují naše těla. Mnoho z nich se dá suplementovat a doplňovat do těla externě. Každá taková bylinka či superpotravina má své specifické účinky na tělo, některé jsou komplexní, jiné zase jednoduché, ale všechny jsou zajímavé a stojí za to si o nich něco přečíst. 

Zde máte seznam superpotravin, bylinek a mikroživin, které našemu tělu prospívají: 

Jak zjistit nedostatek vitamínu D?

Zcela jistě nejlépe a nejrychleji prostřednictvím krevních testů o které můžete požádat svého ošetřujícího lékaře nebo si je zaplatit v kterékoliv odběrové laboratoři. Tento stojí cca 1700 Kč.

Má význam pobyt venku v zimním období?

Určitě ano. I když slunce samozřejmě “nepálí” zdaleka tak silně jako v létě, i přesto se nám umí dostat takzvaně pod kůži. Nicméně i tak ho nemusíme do těla vpravit dostatek a proto se přes zimu doporučuje suplementace.

Jaké jsou doporučené dávky vitamínu D?

Doporučená denní dávka dětí, adolescentů a dospělých je přibližně 5 – 15 mikrogramů. U lidí nad 70 let se toto množství zvyšuje na přibližně 20 mikrogramů denně.

Při nízkých koncentracích vitaminu D v krvi se doporučuje příjem okolo 20–25 mikrogramů. Vrcholovým sportovcům s nízkými koncentracemi vitaminu D až 1500-2000 mikrogramů denně.

Co znamenají čísla s IU u vitamínů D?

Jedná se o jednotku mikrogram. Dávka vitaminu D se obvykle uvádí v mikrogramech nebo IU (International Unit), kde 1 μg vitaminu D3 nebo D2 odpovídá 40 IU.

Nedostatek vitamínu D

Jak jste si mohli přečíst výše, nedostatek tohoto vitamínu není bohužel nic ojedinělého. Je to vlastně spíše naopak. Tento deficit je spojovaný s autoimunitními onemocněními, jako je například roztroušená skleróza, dále pak s osteoporózou, srdečními chorobami, neplodností, potraty, psychickými potížemi, obezitou, cukrovkou, nižší mentální výkonností, sníženou obranyschopností organismu a mnoha druhy rakoviny.

První impuls je snížená hladina vápníku v krvi, která může vést až k jeho úbytku nebo nedostatku v kostech. Pozdější a vzácnější známky mohou být křivice nebo osteomalacie, těžké deformity kostí, poškození svalového metabolismu a porucha respiračních funkcí.

Formy vitamínu D

„Déčko“ má několik forem. Ty dvě hlavní jsou D2 a D3. vitamín D2 je známý od roku 1931 a o čtyři roky později byla stanovena chemická struktura vitaminu D3.  Další méně známé formy jsou D1, D4 a D5.

V doplňcích výživy je vitamín D k dispozici ve dvou formách, D2 a D3. vitamín D2 je vyroben UV zářením ergosterolu v kvasinkách, a vitamín D3 je vyráběn ozařováním 7-dehydrocholesterolu z lanolinu a chemické přeměny cholesterolu. 

Může se zdát, že jsou vitamín D2 a D3 v nutričních hodnotách stejné, ale při vysokých dávkách je vitamín D2 méně účinný. D3 je živočišná forma a D2 je rostlinná forma vitamínu D. 

Vitamíny D2 a D3 nejsou biologicky aktivní, musí být upraveny v těle, aby splňovaly funkci, kterou mají plnit.

1. místo

BrainMax Vitamin D3 & K2

Orientační cena: 700 Kč

Vitamín D3 od značky BrainMax se prodává v kombinaci s  patentovanou formou Vitamínu K2 od německé společnosti Kappa BioSicence, který v těle zvyšuje odolnost i využitelnost vitamínu D3 a působí proti kalcifikaci cév. 

Produkt je bez balastních látek  a oproti běžným formám vitaminu K2, které mají v těle poločas rozpadu 1,5 hodiny, zůstává tato jeho forma v těle 78 hodin.

Jako funkční plnivo kapslí je zde 288 mg bio kurkumy, která má více než 500 potvrzených pozitivních účinků na lidský organismus jako například normální činnost kardiovaskulárního a nervového systému, protizánětlivé působení, normální stav kloubů, kostí, pokožky a dýchacího systému.

Cena za 100 kapslí je cca 700 korun.

2. místo

Viridian Vitamin D3

Orientační cena: 400 Kč

Tento produkt od značky Viridian obsahuje vitamín D3 z veganského zdroje, lišejníku. Výrobce doporučuje brát 1 kapsli obden a to nejlépe po jídle s dostatečným množstvím vody. 

Cena za 60 kapslí je cca 400 korun.

3. místo

NOW Vitamin D3 & K2

Orientační cena: 300 Kč

Značka NOW kombinuje dvě výživné látky, což je vitamín D3  a K2. Nedávné studie naznačují, že vitamín D3 může hrát roli při správném působení inzulínu a metabolismu glukózy a má důležitou funkci v imunitním systému. Vitamin K je rozhodující pro vytvoření zdravé, silné kostní matrice.

Vitamin K2 je snadno aktivní a biologicky dostupná forma vitamínu K.

120 kapslí můžete pořídit za cca 300 korun.

4. místo

BrainMax Vitamin D3

Orientační cena: 350 Kč

Jedna kapsle tohoto produktu obsahuje 5000 IU vitamínu D3 a 550 mg bio kurkumy, která má více než 500 potvrzených pozitivních účinků na lidský organismus. vitamín D3 od značky BrainMax je bez přidaných balastních látek.

Cena za 120 kapslí je necelých 350 korun.

5. místo

Swanson Vitamin D3

Orientační cena: 200 Kč

Swanson vitamín D3 2000 IU s vyšší účinností vitamín D3 je nezbytný pro zdraví našich kostí, podporu imunitního systému a pro správné vstřebávání vápníku v těle. Tato silná receptura dodává 2 000 IU vitamínu D3 v každé kapsli. 

Za 250 kapslí zaplatíte necelých 200 korun.

6. místo

NaturLabs - Liposomální vitamín D3 + K2

Orientační cena: 600 Kč

Tento produkt je perfektní zdroj synergicky působících vitamínů D3 a K2 v liposomální formě s vysokou biologickou dostupností. Vitamíny D3 a K2 jsou důležité zejména pro zdraví kostí a zubů, samotný vitamín D je navíc důležitý pro správně fungující imunitní systém.

30 kapslí seženete za cca 600 korun.

Závěr

Je dobré myslet na to, že vitamín D naše tělo bez nadsázky opravdu potřebuje, a tak je důležité si jeho hladinu hlídat a čas od času ji nechat zkontrolovat. Nezapomeňte také na to, že zimní měsíce jsou ideální k tomu, aby vznikl jeho deficit a proto je dobré přemýšlet o jeho suplementaci.

Kam dál?

Rate this post