Vápník – recenze, účinky, zkušenosti a který je nejlepší?

Co je to vápník, proč ho doplňovat a čím je esenciální pro naše tělo? Jaké produkty vápníku jsou ty nejlepší a jak je vybrat?

TOP  1. místo

NOW Calcium Citrate

Orientační cena: 300 Kč
2. místo

Swanson Calcium

Orientační cena: 160 Kč
3. místo

Viridian Calcium Magnesium

Orientační cena: 300 Kč

Pět nejlepších produktů vápníku

Co je to vápník?

Vápník, to je mnohem více než mléko, tvaroh a symbol zdravých kostí. Jedná se o minerál, který je nesmírně důležitý v průběhu celého našeho života. Velkou roli hraje zejména v období růstu u dětí a teenagerů, kdy jsou nároky na chrupavky a kostní tkáň mnohem vyšší než obvykle.

Vápník, latinsky také calcium je v lidském těle zastoupen opravdu v hojné míře. De facto v té největší. Uvádí se, že každý den se opětovně rozloží a znovu vytvoří přibližně 2 gramy kostní tkáně, což je způsobeno takzvaným procesem remodelace. Tento proces je výsledkem působení sil na naše kosti a je zcela přirozený. Aby mohl probíhat tak, jak má a nedocházelo k odbourávání většího množství kostní tkáně, je zapotřebí dostatečný přísun právě tohoto minerálu. Doporučená denní dávka vápníku by se proto měla pohybovat v rozmezí 800 – 2 500 mg. 

Jak víme ze škol, vápník je základním stavebním prvkem pro zuby i kosti, ale i pro celou řadu chemických procesů v těle. Uplatňuje se například při srážlivosti krve, zajišťuje přenos nervových vzruchů, ovlivňuje funkci svalů včetně toho srdečního, hraje klíčovou roli při pohyblivosti spermií a zajišťuje tvorbu důležitých hormonů i enzymů.

Existuje nezměrné množství superpotravin, vitaminů, minerálů, nootropik, adaptogenů, bylinek a mnoho dalšího, které nějakým způsobem ovlivňují naše těla. Mnoho z nich se dá suplementovat a doplňovat do těla externě. Každá taková bylinka či superpotravina má své specifické účinky na tělo, některé jsou komplexní, jiné zase jednoduché, ale všechny jsou zajímavé a stojí za to si o nich něco přečíst. 

Zde máte seznam superpotravin, bylinek a mikroživin, které našemu tělu prospívají: 

Jak nejlépe doplnit vápník?

Ano, samozřejmě základním zdrojem vápníku je vyvážená a kvalitní strava. Bohužel ale ani to leckdy nestačí. Aby nedošlo k nebezpečným stavům, kdy je vápníku opravdu nedostatek, je nutné současně s tímto minerálem přijímat i vitamín D3, vitamín K2, fosfor, hořčík, zinek a mangan.

  • Vitamin D3 je odpovědný za využitelnost vápníku v těle. Bez “déčka” by se vápník v těle vůbec nevstřebal, ale stal by se přesný opak – prošel by tělem bez využití a vyloučil by se stolicí.  
  • Aby vápník mohl být v těle dále zpracovaný a zabudovaný do kostí, potřebuje k tomu hořčík, zinek a fosfor. Díky nim se totiž z vápníku vytvoří takzvaný kostní minerál a jeho základní složkou je fosforečnan vápenatý. Pokud tyto minerály tělo postrádá, odchází vápník bez využití z těla ven.  
  • Vitamin K2 zajišťuje přepravu vápníku do cílových tkání, podporuje jeho ukládání, a naopak zabraňuje jeho ukládání do tkání a míst, které jsou kontraproduktivní. 
  • Mangan za spoluúčasti mědi pomáhá vápníku budovat organickou část kosti. 

A tohle jsou důvody, proč většina doplňků stravy s vápníkem obsahuje ještě další vitamíny nebo minerály. Pokud se tedy rozhodnete pro suplementaci kalcia, zvažte i příjem dalších minerálů a vitamínů, popřípadě se poradit se svým ošetřujícím lékařem, jak postupovat.

Funkce vápníku v těle

Jak jsme si již řekli výše, vápník je nepostradatelný minerál a má v těle nenahraditelnou zodpovědnost. Provází nás vlastně už odmalička. Vápník je taková vlajková loď pro celý náš organismus. Zodpovídá za výstavbu a přestavbu kostní hmoty a ovlivňuje v organismu řadu regulačních pochodů. Ionty vápníku jsou zásadní při srážení krve, přenosu vzruchů v nervových buňkách, kontrakci srdeční svaloviny a propustnosti buněčných membrán. Dále ovlivňují výši krevního tlaku, spolupodílí se na regulaci pH vnitřního prostředí a jsou nezbytné pro činnost řady enzymů. Není toho málo, že? Tak jeho příjem raději nepodceňte, vaše tělo to ocení v každém věku.

Kolik vápníku organismus potřebuje?

To se samozřejmě liší v závislosti na věku i pohlaví a životní etapě. Jeho nejvyšší potřeba je u dětí a mládeže ve věku 10 – 18 let, u žen v období menopauzy, těhotné a kojící ženy a starší muži. Obecně se ale doporučuje 800 mg za den.

Jaké jsou zdroje vápníku?

I když se hovoří nejčastěji o mléce a mléčných produktech, tak pravda je trošku někde jinde. Nejvíce vápníku totiž obsahuje mák. Takové makové buchty, to je nálož!

Již 100 gramů mletého máku obsahuje doporučenou denní dávku vápníku, přibližně 1 200 až 1 400 miligramů.

Ano, již jsme je zmínili a obsadili krásné druhé místo. Produkty z mléka jsou dobrým zdrojem vápníku, ale ne všechny ho obsahují v dostatečném množství. Pokud pátráte po kvalitních mléčných zdrojích, poohlédněte se v místě vašeho bydliště po lokálních farmářích. Takové kozí sýry, to je nádhera.

Například ve 100 gramech měkkého tučného tvarohu je přibližně 360 mg vápníku, v jeho netučné variantě jen přibližně 100 mg.

Nejvyšší obsah vápníku mají tvrdé sýry, mezi kterými vede parmezán, který ve 100 gramech obsahuje téměř 1 100 mg vápníku. Nejnižší obsah vápníku z mléčných výrobků má možná překvapivě 33% smetana ke šlehání a to pouhých 80 mg na 100 gramů.

Nejen mořské, ale i ty sladkovodní jsou velmi doporučovanou potravinou pro zdravé kosti, protože obsahují jak vápník, tak vitamin D. Vysoké hodnoty vápníku i vitaminu D mají sardinky, které obsahují 360 mg vápníku a 200 IU na 100 g. Mezi další ryby s vysokým obsahem vápníku se řadí losos či tuňák.

Hlavně košťálová zelenina je vápníkový ráj. Například půl kila květáku obsahuje doporučenou denní dávku vápníku. Další v pořadí je kapusta a brokolice. Ze zeleniny bohaté na vápník lze doporučit ještě špenát, pórek, celer či kedlubna.

Sýr vyrobený ze sojového mléka, který se konzumuje buď ve svém syrovém stavu nebo tepelně upravený je velkou zásobárnou vápníku a dokáže zcela nahradit maso. 200 ml tofu obsahuje od 500 do 1 700 mg vápníku, což je více než doporučená denní dávka.

Ořechy jsou úžasné dary matky přírody. Nejen, že skvěle chutnají, ale zároveň i obsahují úžasné látky. V obsahu vápníku vedou lískové ořechy se 300 mg vápníku na 100 gramů, následované vlašskými ořechy, mandlemi a para ořechy.

Ze semínek jsou z hlediska vápníku nejcennější sezamová, která obsahují až 670 mg vápníku na 100 gramů semínek.

Nedostatek vápníku

S vápníkem je to stejné jako s ostatními minerály či vitamíny – když je ho nedostatek, může to způsobit nepříjemnosti a zdravotní obtíže. Deficit vápníku může být způsobený jak nedostatečným přísunem v potravě, tak i jeho špatným vstřebáváním.

Akutní nedostatek vápníku se může mimo jiné projevit mimovolnou kontrakcí svalů a křečemi, protože zvyšuje nervosvalovou dráždivost. Uvolňování vápníku z kostí a zubů vede samozřejmě ke zhoršení jejich kvality. Nedostatek vápníku v dětství způsobuje opožďování růstu i celkového vývoje dítěte, může skončit i deformitami kostí, které nazýváme křivice. V dospělosti může jeho nedostatek znamenat křehnutí a řídnutí kostí, jejichž důsledkem je osteoporóza a zlomeniny.

Nadměrný příjem vápníku

Riziko akutního předávkování vápníkem je vlastně minimální. Pokud ale dochází k chronicky vysokém příjmu však může docházet k ukládání vápníku do měkkých tkání. Nadměrná konzumace vápníku snižuje vstřebávání jiných minerálních látek a stopových prvků jako je hořčík, zinek nebo železo.

1. místo

NOW Calcium Citrate

Orientační cena: 300 Kč

Čistý vápník v prášku od značky NOW je nejpřirozenější forma tohoto minerálu. Aby se vápník lépe rozpouštěl, obsahuje kyselinu citronovou. Jedná se o prášek, který je snadno rozpustný ve vodě. Vápník je biogenním minerálním prvkem, bez kterého se neobejde žádný živý organismus, neboť je potřebný pro udržení normálního stavu kostí nebo zubů.

Doporučené dávkování je 1 a půl čajové lžičky denně společně s jídlem. Počet dávek v balení je cca 76 .

Cena za 227 je zhruba 300 korun.

2. místo

Swanson Calcium

Orientační cena: 160 Kč

Uvádí se, že právě citrát vápenatý je jednou z nejsnadněji vstřebatelných a biologicky dostupných forem, které do těla dodávají vápník. Jedna kapsle od značky Swanson obsahuje 200 mg tohoto minerálu.

Výrobce doporučuje užívat 1 kapsli dvakrát denně souběžně s jídlem.

Cena za 60 kapslí je cca 160 korun.

3. místo

Viridian Calcium Magnesium

Orientační cena: 300 Kč

Tento produkt od značky Viridian obsahuje vyváženou směs vápníku, hořčíku a boru. Navíc je obohacená o vitamín C a kyselinu jablečnou. Směs je speciálně namíchaná pro co nejlepší synergní působení.

Tento produkt má naprosto čisté složení, bez syntetických aditiv. 

Doporučuje se rozpustit 1x denně jednu čajovou lžičku v malém množství vody, ideálně po jídle.

Cena za 150 je cca 300 korun.

4. místo

Vápník + D3

Orientační cena: 200 Kč

Produkt od značky Warrior obsahuje kombinaci vápníku a vitaminu D3. Vápník je zde ve formě citrátu a vitamín D3 ve své biologicky nejdostupnější formě.

Výrobce doporučuje užívat 1 tabletu denně spolu s tučnějším jídlem obsahujícím tuk a s dostatečným množstvím vody. 

100 tablet stojí necelých 200 korun.

5. místo

MyProtein Vápník & Hořčík

Orientační cena: 460 Kč

Produkt od MyProtein obsahuje vápník a hořčík ve formě tablet. Přípravek podporuje funkci kostí a svalů a udržuje tělo v příjemné rovnováze. 

Doporučuje se užívat 3 tablety denně s jídlem.

Cena za 270 tablet je cca 460 korun.

Závěr

Vápník je minerál, který zdravé tělo zkrátka potřebuje. Hlídejte si jak jeho příjem v potravě, tak i vaši celkovou kondici, protože se dá ledacos vypozorovat a vaše tělo vám napoví. Pokud si nejste jisti poproste svého lékaře o zjištění hladiny tohoto minerálu v krvi a případně se s ním poradně o vhodné suplementaci.

Kam dál?

Rate this post