11 nejlepších brýlí proti modrému světlu – srovnání a recenze

Co jsou to brýle proti modrému světlu? Jak nám mohou takové brýle prospět? Mohou být dioptrické i nedioptrické ? A které jsou nejlepší?

TOP  1. místo

Brýle Meller Blue Light

Orientační cena: 1000 Kč
Procento blokace: 35 %
Výborné brýle, pomáhají od bolestí hlavy, s usínáním a tak dále. Nižší blokace, hodí se pro práci na počítači, hraní her, atd.
2. místo

Brainmax brýle

Orientační cena: 500 – 600 Kč
Procento blokace: 100 %

Brýle se 100% blokací noste 1,5 – 2 hodiny před spaním. Jejich nošením před spaním můžete zlepšit kvalitu spánku a ranní energii.

3. místo

Brýle Gunnar

Orientační cena: 900 – 1100 Kč
Procento blokace: 35 %
Kvalitní brýle s blokací okolo 35 %, hodí se pro celodenní nošení, či na předvečerní uklidnění očí z modrého světla.

Jedenáct nejlepších brýlí proti modrému světlu

Co je to modré světlo?

Tolik skloňované modré světlo. A co se jedná? O jednu ze tří složek takzvaného klasického „bílého světla“, které známe také pod pojmem „denní světlo“. Vlnová délka modré části spektra, odpovídá frekvenci 606-668 THz. Tato složka světla potlačuje v těle tvorbu melatoninu (hormon spánku). Ideálně by vše mělo fungovat tak, že jakmile nastane venku tma, do pár desítek minut se v těle objeví tolik melatoninu, že se chce organismu spát. Modré světlo tento záměr ale poněkud kazí.

Typické zdroje modrého světla jsou displeje telefonů, monitory, televize nebo LED světla. Ve většině případů hledíme na tyto obrazovky z malé vzdálenosti například při práci z počítače. A pokud se to děje právě po setmění, tlumíme nástup melatoninu. Když se na telefon díváme ještě po ulehnutí do postele a před usnutím ho odložíme na noční stolek, neznamená to, že usínáme v klidu a v přirozených podmínkách. Zmíněný melatonin totiž v tomto případě nastupuje třeba až hodinu poté, co jste oči přestali vystavovat modrému světlu. Tělo a mozek usnou, ale velmi často je to způsobeno především fyzickým vyčerpáním organismu. Výsledné spánkové fáze, které můžete analyzovat třeba přes chytré hodinky, pak vypadají jinak než u usnutí po čtení knihy. Výsledkem je pak pochopitelně únava, stres a podrážděnost.

Ekologická domácnost je trendem poslední doby – má to ovšem pádný důvod: být EKO pomáhá jak našemu životu, tak i naší planetě. Potřebujete-li inspiraci pro váš dům či vaše zdraví, mrkněte do některého z následujících článků:

Co jsou to brýle proti modrému světlu (počítačové brýle)

Jedná se o ochranu před modrým světlem. Mají speciální filtr, který omezí vstup modrých paprsků do oka. Mohou být v dioptrické i nedioptrické variantě.

Tyto brýle tedy eliminují odlesky obrazovky počítače v různých úrovních. Obrazovka se stane jasnější, ostřejší, což může pomoci snížit bolesti hlavy a únavu.

Počítačové brýle také obvykle korigují astigmatismus (do určité úrovně), což je typ refrakční chyby, která způsobuje rozmazané vidění.

Výhody používání počítačových brýlí tedy jsou:

  • Mohou zabránit bolestem hlavy způsobené častým díváním do PC.
  • Zlepšují barevný kontrast.
  • Objekty na obrazovce vypadají větší.
  • Zabraňují suchým očím a únavě očí.
  • Zabraňují syndromu počítačového vidění.

Jaké % blokování modrého světla je nejlepší?

Je důležité zmínit, že modré světlo samo o sobě není riziko. Problém je jeho nadměrnost. Pokud bychom například chtěli toto světlo blokovat ze 100 % a celý den, nebylo by to pro nás dobře, naopak. Z vidění by se vytratila modrá barva a to není dobré z mnoha důvodů. Proto se prodávají brýle s rozdílnou blokací světla. Například brýle Meller Blue Light, které blokují 30–36 % modrého světla, Gunnar s blokací až 100%, Ray-Ban Everglasses s 20 % blokací a mnoho dalších.
S ohledem na to lze konstatovat, že cca 30 – 40% blokace je pravděpodobně ideální úlevou pro celodenní nošení a zase brýle se 100% blokací se doporučují před spaním (více se o těchto dvou typech dočtete níže), samozřejmě je to však individuální.

Brýle s nižší blokací (35-40 %)

Brýle proti modrému světlu, které mají blokaci okolo 30 – 40 %, jsou ideální pro celodenní nošení a používání například při práci na počítači, při dívání na televizi, při konstatním koukání do telefonu a při mnohých podobných aktivitách. Tím zajistíme to, že jsou naše oči vystavovány menšímu náporu modrého světla a dlouhodobě nás tak například méně bolí hlava a podobně. 

Pokud třeba pracujete za počítačem, nebo například hodně hrajete videohry, či jste aktivní na sociálních sítích a tím pádem hodně koukáte do mobilu, tyto brýle se vám pravděpodobně budou velmi hodit.

Brýle s vyšší blokací (okolo 100 %)

Na rozdíl od brýlí s blokací okolo 35 % mají brýle s blokací 100 % docela jiné použití. Tyto brýle se z daleka nehodí pro celodenní nošení, jelikož mají silně zabarvená skla, což prostě není celodenně příjemné, ani nějak zdravé a navíc v nich opravdu nevidíte žádnou modrou barvu.

Brýle se 100% blokací je vhodné nasadit si večer, zhruba 2 hodiny před spaním, abyste se před spaním nevystavovali „dennímu“ modrému světlu a aby se vám lépe usínalo, no a sundavají se až ve chvíli, kdy ulehnete do postele. Brýle s blokací 35-40% mají tento uspávací účinek pochopitelně také, ovšem řádně slabší, než brýle s blokací 100%.

Jak a proč nám může modré světlo škodit?

Abychom na modré světlo neházeli zbytečnou špínu, je nutné objasnit proč nám vlastně škodí. Pojďme se ohlédnout zpátky do minulosti. Naši předci trávili valnou většinu svého dne venku. Ať už na poli nebo s rodinou. Když přišli domů, svítili si ohněm a navíc chodili velmi brzy spát.

V dnešní době je to ale úplně jinak. Přes den sedíme v kancelářích, kde svítí umělé osvětlení. Pokud to čas dovolí, odpoledne se projdeme venku a poté se opět zavřeme dovnitř, do svých domovů s množstvím obrazovek, displejů a světel. Pracujeme po nocích, brouzdáme po sociálních sítích, díváme se na televizi a podobně. Velmi často usínáme téměř s telefonem v ruce.

Kvůli tomu nastává nekonečný koloběh, kdy jsme obklopeni téměř stejným světlem v průběhu dne i večer, což negativně působí náš cirkadiánní rytmus (doslova ho „rozhazuje“), což může mít na naše zdraví zásadní vliv.

Nadměrné „užívání“ modrého světla není pro člověka zkrátka fyziologické a musí s ním vést velké bitvy.

Pokud není použitá žádná ochrana, zasáhne sítnici opravdu ve 100 %. Řešením může být omezení doby strávené za počítačem, u televize a s mobilem v ruce. Zkuste veškerou techniku s produkcí modrého světla přestat používat ideálně 2 až 3 hodiny před spaním.

Jak je uvedeno výše, modré světlo nás může ovlivňovat ještě hodinu po odložení telefonu. Když jste večer vystaveni působení modrého světla, bude se vám hůře usínat a spánek bude méně kvalitní. Zkuste večer zařadit do svého života „neelektronické“ rituály, které vás navnadí na klidný a hlavně kvalitní spánek. Může to být meditace, jemná večerní lekce jógy, čtení knihy, procházka či povídání s rodinou.

U modrého světla platí, že v rozumné míře prospívá, ale všeho moc škodí. Při práci proto dodržujte pravidlo 20-20-20. Co si pod tím představit? Po 20 minutách práce na počítači se na 20 vteřin zadívejte na bod vzdálený 20 stop (6 metrů). Před spaním se pak vyhněte alespoň na 2 hodiny sledování digitálních přístrojů nebo sáhněte po speciálních brýlích blokujících 100 % modrého světla.

Modré světlo může vést k takzvané digitální oční únavě a následně suchým očím. Jak se to projevuje? Pálení a podráždění očí a obtížné zaostření.

Poškození sítnicových buněk může být další důsledek dlouhodobého vystavování se modrému světlu.

Jak snížit vliv modrého světla?

To je jednoduchá otázka, která má složitější odpověď. Současný svět je plný různých obrazovek, které nás doslova pronásledují při každém kroku. Existují ale doporučení, která lze zařadit do každodenního života, nebo alespoň některá z nich. Vyzkoušejte:

  • Přes den trávit co nejvíce času venku nebo alespoň být často u okna. 
  • 90 minut před spánkem, respektive 9,5 hodiny před tím, než vstáváme bychom měli nosit červené brýle nebo zapnout červený filtr, který plně blokuje modrou a zelenou složku našich zařízení.
  • Doma svítit tak, jako svítí slunce, tedy 16 hodin světla v létě a 8 hodin světla v zimě. Konkrétně svítit bílým jasným světlem do 19:00, poté teple bílým světlem (může to být i ledka 2700 kelvina a CRI vyšší než 95) a 1,5 hodiny před spaním zapálit svíčku nebo svítit světlem s 1200-1800 kelviny. Svítit s tímto světlem můžeme do doby, než se nám bude chtít spát.

Typy brýlí (dioptrické i nedipotrické)

Nejdůležitějším požadavkem, který počítačové brýle musí splňovat, je to, že by měly být uzpůsobeny přesně té vzdálenosti, jež je pro práci s obrazovkou či displejem zapotřebí. To se u různých osob může výrazně lišit.

Počítačové brýle mohou být jak dioptrické, tak ale i bez dioptrií. Důležitá jsou tato kritéria:

U těchto brýlí je maximální vzdálenost čistého vidění dva metry. Tato počítačová brýlová čočka je ideální pro ty, kdo pracují převážně na počítači či hodně čtou.

U těchto brýlí je maximální vzdálenost čistého vidění čtyři metry. Tato čočka zajišťuje velmi pohodlné vidění od čtecí vzdálenosti až po pokojovou vzdálenost, která je zmíněné čtyři metry. je pro ty, co pracují například střídavě se zákazníky a na počítačové obrazovce.

„Book“ silněji zaostřuje na rozsah při čtení, kdy maximální vzdálenost činí jeden metr. Jsou obecně navrženy pro fixní a osobní čtecí vzdálenost.

Jsou „šité“ na míru, pro potřeby každého jednotlivce individuálně. Optimální maximální vzdálenost vidění v pokoji je pro každého uživatele stanovena s přesností na centimetr.

Jak brýle vybírat?

Vždy je vhodné se poradit se specialistou, kterého naleznete v každé optice, nebo můžete napsat na podporu vybraného eshopu. Rádi vám poradí a obeznámí s problematikou.

Je důležité, aby optik přesně věděl, kde a pro jaké úkoly budete své nové počítačové brýle užívat. Jak jsme již zmiňovali výše, existuje několik druhů a parametrů počítačových brýlí. Nesmí se opomenout refrakce, nastavování a následná centrace brýlových čoček v brýlové obrubě. Dále můžete vybírat z různých designů, barev a značek.

1. místo

Meller Blue Light (30 - 36 % blokace)

Orientační cena: 1000 Kč

Brýle barcelonské značky Meller blue light pomáhají potlačovat modré světlo a zároveň snižují jas, aby bylo naše vidění pohodlnější a kontrast byl jasnější.
Značka nabízí nedioptrické brýle, do kterých se dají vložit i dioptrie a nabízí širokou škálu barev a tvarů obrouček. Představují spojení moderního designu a exotického vzhledu. Inspirací pro název a logo firmy se stal největší chameleon v Africe – Meller. Barvy brýlí jsou navrženy tak, aby lidem připomínaly barvy chameleonů a nejkrásnější místa na africkém kontinentu.

Uvádí se, že by brýle měly pohlcovat cca 30 – 36 % modrého světla. Pomáhají redukovat únavu, bolesti hlavy a pálení očí, nabízí ochranu očí a zároveň optimální zrakové pohodlí. Brýle je možné nosit kdykoliv v průběhu dne, nebo večer před spaním. Obzvláště se hodí pro nošení při práci na počítači, při koukání do mobilu, nebo třeba při hraní her.

2. místo

Brainmax brýle s blokací 100 %

Orientační cena: 500 – 600 Kč

Značka, která má ve své nabídce brýle ke 100% blokaci modrého světla, je Brainmax. Nabízejí spousty brýlí a spousty typů obrouček. 

Brýle se 100% blokací modrého světla se hodí používat zhruba 2 hodiny před spaním, kdy brýle nasadíte a sundáte je až když ulehnete do postele. Díky tomu si váš mozek zvykne na nepřítomnost modrého denního světla a díky tomu se vám pak může o dost lépe usínat. 

Nošení těchto brýlí není moc vhodné přes den. Za prvé přes den modré světlo ničemu nevadí, naopak, a za druhé jsou skla silně zabarvená a celý svět se v nich tak zdá žlutý, což se nehodí pro spoustu věcí. V neposlední řadě v nich opravdu nevidíte žádné modré světlo, což člověka taky může docela mást.

3. místo

GUNNAR brýle s blokací 35 %

Orientační cena: 900 – 1300 Kč

Třetí tip jsou brýle od značky Gunnar, které propouštějí zhruba 35%, stejně jako meller Blue Light. 

Výběr obrouček je docela pestrý. Brýle pro hráče se od těch běžných liší jen konstrukcí. Liší se šířkou nožiček (kvůli sluchátkům) a větší plochu skel. Brýle mají z obou stran antireflexní filtry eliminující odlesky, a povrchovou úpravu proti zamlžování. 

Brýle jsou skvělými pomocníky pro každodenní nošení ať už při práci, nebo jen rekreačním koukání do monitoru, do mobilu, nebo třeba při hraní her.

Blokace modrého světla pomáhá snížit bolesti hlavy, pálení očí a únavu. Brýle mají jen lehce přižloutlá skla, takže nezkreslují barvy a můžete s nimi normálně fungovat.

4. místo

VeyRey

Orientační cena: 500 – 700 Kč

VeyRey je značka brýlí, která nabízí jak kvalitní herní brýle blokující modré světlo, tak i kvalitní sluneční brýle. VeyRey nabízí opravdu širokou škálu všemožných obrouček, materiálů, barev a typů brýlí, vyberou si zde tedy opravdu všichni, můžete si vybrat brýle pro muže, či pro ženy.

Procento blokace brýlí se u všech skel pohybuje okolo 30%, což znamená, že jsou tyto brýle ideální pro nošení do kanceláře, školy, pro hraní her, práci a spoustu dalších aktivit, při kterých koukáte do obrazovek. Tyto brýle pomáhají očím ulevit od přemíry modrého světla, je vhodné je nasadit v odpoledních / večerních hodinách, obzvláště, pokud používáte nějaké zařízení s obrazovkou, ale klidně i pouze pokud máte v pokoji zářivé bílé světlo.

Brýle s blokací 30 % nemají až tak moc zabarvená skla a proto přehnaně nemění barevnost okolí. Z toho důvodu je můžete nosit právě i třeba na práci, nebo během dalších aktivit, kdy potřebujete důkladně rozeznat barvy.

Cena brýlí vás také potěší, protože se pohybuje okolo 500 – 700 Kč za kus.

5. místo

Izipizi brýle s blokací 40 %

Orientační cena: 1000 Kč

Brýle francouzské značky Izipizi nabízí různé obroučky, do kterých je vložena čočka s blokací bodrého světla okolo 40 %. Brýle se hodí jak pro ženy, tak pro muže.

„Brýlové čočky jsou vybaveny Blue Light filtrem, který zabraňuje vstupu modrých vln do očí. Tím se předchází zdravotním problémům, jako je digitální únava zraku, bolesti hlavy a makulární degenerace. Brýle blokující modré světlo nabízí ochranu očí a zároveň optimální zrakové pohodlí. Brýle s Blue Light filtrem poskytují vynikající ochranu očí před škodlivým modrým světlem digitálních zařízení, jako jsou počítače, televizory, tablety nebo mobilní telefony. Pomáhají redukovat únavu a pálení očí, snižují jas pro pohodlnější vidění a zlepšují kontrast pro přirozenější barvy.“ – z e-shopu

6. místo

Hawkers brýle proti modrému světlu

Orientační cena: 1000 Kč

Další značkou nabízející čočky blokující modré světlo je Hawkers.

Brýlové čočky jsou vybaveny Blue Light filtrem, který zabraňuje vstupu modrých vln do očí. Tím se předchází zdravotním problémům, jako je digitální únava zraku, bolesti hlavy a makulární degenerace. Brýle blokující modré světlo nabízí ochranu očí a zároveň optimální zrakové pohodlí. Brýle s Blue Light filtrem poskytují vynikající ochranu očí před škodlivým modrým světlem digitálních zařízení, jako jsou počítače, televizory, tablety nebo mobilní telefony. Pomáhají redukovat únavu a pálení očí, snižují jas pro pohodlnější vidění a zlepšují kontrast pro přirozenější barvy.“ – z e-shopu

7. místo

Brainmax brýle s blokací 40 %

Orientační cena: 400 – 500 Kč

Stejně jako u předchozích brýlí – jedná se o brýle od značky Brainmax, které ovšem blokují pouze 40% modrého světla. Díky tomu nemají tak zabarvená skla a můžeme je tak nosit v průběhu dne i večera, při práci na PC, při hraní her, při koukání a podobně.

Brýle blokující modré světlo přináší úlevu očím, pomáhají od bolesti hlavy, od únavy a mnoho dalšího.

8. místo

Infield brýle s blokací 50 - 100 %

Orientační cena: 500 – 600 Kč

Další vhodnou značkou brýlí blokujících modré světlo je Infield. Můžete si vybrat mezi brýlemi blokující 50% modrého světla a brýlemi blokující 100%. 

Brýle blokující 50% modrého světla jsou takový nějaký střed mezi brýlemi s vysokou blokací a s nízkou blokací a tak je vhodné je nosit v odpoledních hodinách, pro pozdější podporu tvorby melatoninu.

Brýle blokující 100 % modrého světla je vhodné nosit na večer, těsně před spaním, aby si oči i mysl navykli na nepřítomnost denního modrého světla a vám se pak lépe usínalo.

9. místo

Arozzi brýle blokující 50 %

Orientační cena: 1300 – 1700 Kč

Arozzi je švédská společnost založená v roce 2013. Jejich výrobky vynikají vytříbenou estetikou a zaručenou kvalitou. Společnost Arozzi je proslulá vysoce výkonnými produkty, které zaručují pohodlné sezení pro hráče. Jantarová skla zaručí úlevu očím, předcházejí únavě a bolestem hlavy. Brýle mají jantarová skla a jejich propustnost je až 50 %. Můžete vybírat z několika designů a druhů. Brýle se řadí do cenově dostupnějších verzí počítačových brýlí.

10. místo

DEV1s brýle s blokací 70 - 75 %

Orientační cena: od 1300 Kč

Česká značka je na trhu od roku 2014 a zakládá si na výběru kvalitních materiálů, technologických řešení, testováních a konzultacích s profesionály.

Hlavní funkcí brýlí od této značky je opět filtrování modrého světla, čímž chrání zrak a snižují únavu očí, zabraňují nespavosti. Zvýší jas a vnímání kontrastu. Uvádí blokování modrého světla na úrovni 70 – 75 %.

11. místo

Ray-Ban Everglasses s blokací 20 %

Orientační cena: od 2600 Kč

Jedná se o nedioptrické brýle s možností vložení dioptrií a propustnost modrého světla se uvádí okolo 20 %. Tyto brýle jsou designové, můžete je nosit de facto denně a zároveň skvěle chrání vaše oči.

Jedná se o ikonickou značku, která je v dnešní době proslulá opravdu na celém světě. Do povědomí lidí se brýle dostaly také díky tomu, že je nosily a nosí světové hvězdy jako je Tom Cruise či Madonna. Tato americká značka nabízí obrovské množství designů, ale i druhů brýlí. Od klasiky Ray-Ban Wayfarer s černými brýlovými obrubami po nekonečné spektrum barev a jejich kombinací. Na výběr jsou dioptrické brýle Ray-Ban v celorámových obrubách, v poloobrubách i takzvané vrtané brýle bez obruby.

Sluneční a dioptrické brýle Ray-Ban se vyrábějí z pevného prvotřídního kovu, pevného a odolného plastu nebo z karbonu.

Ray-Ban vznikl v roce 1937 v USA a zakladatelem byla firma Bausch&Lomb. Od roku 1999 vlastní značku Ray-Ban italská firma Luxottica.

Závěrem

Na závěr je důležité si ještě jednou připomenout, že modré světlo samo o sobě není škodlivé, ale ubližuje nám jeho přemíra. Dodržujte doporučené pokyny a uvidíte, že se vám zlepší spánek a zvýší energie.

Užitečné odkazy ✓důvěryhodné:

[1] Wikipedie (CZ): Zrak

[2] Wikipedie (CZ): Barevná teplota

[3] Wikiskripta (CZ): Zrak

[4] Bakalářská práce (CZ): Vliv dlouhodobého užívání počítače na zdravotní stav jedince.

[5] Healthline (ENG): What’s Blue Light, and How Does It Affect Our Eyes?

[6] Healthline (ENG): Blue Light and Sleep: What's the Connection?

4.5/5 (Počet hlasů: 46)

Autor článku:

Radka Sezimová
Radka Sezimová
Jsem Radka, zrovna prožívám Kristova léta a mám dva malé kluky. Studuji Ájurvédu, jsem vegetarián a miluji přírodní kosmetiku. Již roky se věnuji józe, kde vedu i své lekce. Momentálně působím jako copywriter na volné noze (i když mi na ní neustále visí jedno či druhé dítě, nebo popřípadě pes). Miluji psané slovo! Napsala jsem i dvě knihy a třetí je na cestě. Ve své pracovně mám mraky různých bloků, per a pastelek. Psaní je pro mě jednoduše vše v jednom - kus života, relax, poslání a i zdroj obživy.

Autor článku:

Radka Sezimová
Radka Sezimová
Jsem Radka, zrovna prožívám Kristova léta a mám dva malé kluky. Studuji Ájurvédu, jsem vegetarián a miluji přírodní kosmetiku. Již roky se věnuji józe, kde vedu i své lekce. Momentálně působím jako copywriter na volné noze (i když mi na ní neustále visí jedno či druhé dítě, nebo popřípadě pes). Miluji psané slovo! Napsala jsem i dvě knihy a třetí je na cestě. Ve své pracovně mám mraky různých bloků, per a pastelek. Psaní je pro mě jednoduše vše v jednom - kus života, relax, poslání a i zdroj obživy.

Kam dál?