Kofein

Kofein je nabuzující látka obsažená v jednom z našich neběžnějších nápojů – kávě. Obzvláště v dnešní době plné spěchu a termínů nám káva mnohdy pomáhá zůstávat na nohou, nebo se po ránu probudit. Jak je to s kofeinem? Jde na něm být závislý? Je nám tato látka prospěšná, nebo nám naopak škodí?

Co je to kofein?

Jedná se o látku rostlinného původu nacházející se v kávových zrnech a kakaových bobech, listech čajovníku a cesmíny, semenech guarany a v kolovém ořechu.

To znamená, že se kofein vyskytuje v kávě, čaji, dále pak v kakau a tmavých čokoládách, colových nápojích jako coca cola, kofola a podobně, nebo třeba v energetických nápojích.


Obsah kofeinu v kávě

Obsah kofeinu v kávových zrnech se pohybuje okolo 1 – 3 %. V šálku kávy o velikosti 100 ml je obsaženo okolo 30 – 100 mg kofeinu, v závislosti na tom, zda máme espresso z pravé mleté čerstvé kávy, nebo šálek instantní kávy.


Obsah kofeinu v čaji

Obsah kofeinu v čajových listech se pohybuje od 1 do 4 %. Kofein je obsažen v pravých čajích jako jsou černé, zelené, bílé, fermentované a polofermentované čaje a podobně. V zásadě černý čaj obsahuje nejvíce kofeinu. Většinou čaj obsahuje okolo 20 mg na 100 ml.


Obsah kofeinu v dalších nápojích

V colových nápojích jako je coca cola, nebo kofola je obsaženo většinou okolo 15 mg.

V energetických nápojích se obsah kofeinu liší podle výrobce. Třeba takový red bull obsahuje 30 mg kofeinu na 100 ml nápoje. Vesměs se v energetických nápojích nachází podobné množství kofeinu jako v čaji či kávě.

V kakau je obsaženo zhruba okolo 5 – 8 mg kofeinu na 100 ml.


Co dělá kofein s tělem?

Kofein se po vstřebání organismem dostává do většiny tělesných tekutin jako například do plazmy, mozkomíšního moku, žluče, slin, spermatu, nebo i do mateřského mléka.

Kofein poté v těle přetrvává tak dlouho, dokud ho naše tělo přirozeně nevyloučí. Pokud chcete dostat kofein z těla jinou cestou, než ho nechat vyprchat, některé studie dokazují, že fyzická aktivita pomáhá při rozpadu kofeinu v těle. Ovšem tento způsob není 100% a ve výsledku si stejně pravděpodobně musíte počkat, než vaše tělo kofein samo zničí a vyloučí – je tedy dobré rozmyslet si, kdy si kávu či kofolu dáte.


Jak funguje nabuzující funkce kofeinu?

V našem mozku se nachází neurony, vypouštějící neurotransmitter, který se jmenuje adenosin – ten tělu slouží jako signál pro únavu. Adenosin putuje mozkem a je v průběhu dne zachytáván receptory. Čím více adenosinu mozek na receptorech zaznamená, tím více jsme unavení.

Nabuzující funkce kofeinu jsou poté způsobené tím, že se nám kofein naváže na receptory, které by správně měly zachycovat právě adenosin – jakoby tyto receptory zablokuje a mozek  tím má pocit, že tělo není unavené – nevidí tolik zachyceného adenosinu. A až ve chvíli, kdy kofein vyprchá se na receptory naváže velké množství skutečného adenosinu, což zapříčiní náraz únavy – proto mnoho lidí tvrdí “já nemůžu pít kafe, chvíli jsem nabuzený, ale pak jsem tak strašně unavený”.


Milujete kávu? Přečtěte si jak vybrat kávovar

Jak dlouho působí kofein?

Kofein se na receptory naváže relativně brzy po vypití – většinou zapůsobí do 2 hodin, záleží však na tom, jakým způsobem kofein přijmete. Například z colového nápoje, nebo čokolády (s vysokým obsahem kakaa) kofein zapůsobí zhruba za 1,5 – 2 hodiny, kdežto z kofeinových tabletek už do půl hodiny. Z kávy kofein začne působit většinou do 60 minut, mnohdy i dříve. Z našeho těla pak vyprchá v průměru za 4 hodiny. (toto číslo se může lišit – někdy vyprchá už za 2 hodiny, ale může se stát že vyprchá až za 8 hodin), s tím že ho poté vylučujeme močí a z menší části i stolicí.


Účinky kofeinu

Existují dohady, debaty a diskuze na téma, zda je kofein prospěšný, neprospěšný, nebo dokonce škodlivý. Pravda je taková, že se nic nemá přehánět. Pokud jste zdravý jedinec, malé množství kofeinu by vám nemělo dělat problém. Pokud to s kofeinem budete dlouhodobě přehánět, samozřejmě se můžou dostavit i některé ze závažných problémů. Stejně tak, pokud jste nemocní či náchylní na určité potraviny a podobně. Je tedy důležité, abyste znali sami sebe, jelikož každý člověk je individuální a na základě toho se rozhodli, kolik kofeinu je pro vás v pořádku.

+ stimuluje nervový systém a tím nám dodává pocit nabuzení, oddaluje únavu a zlepšuje pozornost a koncentraci+ díky kofeinu se vám dočasně zvyšuje rychlost metabolismu a díky tomu i na chvíli rychleji odbouráváte tuky

+ kofein zvyšuje výkon při vytrvalostním sportu

kofein může způsobovat zrychlení srdce a zvýšení tepu a tlaku kofein může způsobovat i krátkodobé problémy se spánkem, ty se ovšem dají vyřešit velmi brzy po vysazení kofeinu

může způsobit dehydrataci


Jak je to se závislostí na kofeinu?

Pro všechny milovníky kávy – nemějte strach. Je pravda, že kofein je droga, na které skutečně lze být závislý. Naštěstí se neřadí mezi extrémně návykové a ani nijak škodlivé. Pokud byste se rozhodli kofein vysadit, další den či dva vás pravděpodobně bude trochu bolet a hlava, ale do týdne už po kofeinu ani nevzdechnete.

Na světě je samozřejmě mnoho lidí, proto zrovna na vás kofein nemusí mít příjemné účinky. Existují lidé, kteří pijí 7 káv denně, jiní si dají jednu a už mají nepříjemný pocit. Kofein nezpůsobuje jakékoliv trvalé, nebo nebezpečné následky, pokud ho konzumujete v míře a proto se ho nemusíte bát, ale může se stát, že jste typ, který je po vypití kávy nesvůj, máte pocit že musíte neustále něco dělat a jste nejistí. Jak to máte s kávou vy je nejlepší vypozorovat sám na sobě. Pokud kávy tolik nemůžete a stejně ji chcete pít, můžete například smíchat půl kávy a půl kávy bez kofeinu.


Lze se kofeinem předávkovat?

V zásadě – ano, kofeinem se předávkovat jde, dokonce i k smrti. Ovšem množství kofeinu, které byste museli přijmout abyste zemřeli se pohybuje v řádech tisíců miligramů. A když si představíte, že jedna káva či energy drink obsahuje od 20 do 150 miligramů, museli byste takovýchto nápojů vypít opravdu mnoho. Dříve by vás pravděpodobně zabilo vypité množství vody, než samotný kofein.

Pozor ovšem na kofein v prášku, pokud užíváte takové suplementy, je lepší pořádně přečíst příbalový leták, nebo nejlépe poradit se s lékárníkem, či lékařem.


Na závěr ke kofeinu

Jestliže máte zdravotní problémy, doporučujeme navštívit lékaře a poptat se ho, zda vaše zdraví ovlivňuje příjem kofeinu.

Ovšem pokud jste tedy zdravý jedinec, kofein v malém množství, ve kterém ho kávou či čajem přijímáte, vašemu tělu nijak neškodí. Dokonce pro vás může být troška i prospěšná. Stačí zdravý rozum, abyste věděli kolik káv si denně dát.

Close Menu