Cukr

Cukr je velmi časté téma jak médií, tak běžného života. Je cukr skutečně návyková látka? Jak se může projevovat závislost na cukru? A kde všude se cukr nachází?

K čemu nám cukr je?

Cukr jako takový naše tělo k ničemu nepotřebuje. V našem těle není žádný proces, který by bez cukru nemohl existovat – cukr tedy není nenahraditelný a životu potřebný.

Naše tělo samozřejmě umí cukr využít – využívá ho k tvorbě glukózy – energie pro tělo. Ovšem glukózu lze získat z jakýchkoliv sacharidů, tuků a dokonce i z bílkovin. Proto když zahltíte tělo cukrem, cukerný přebytek a ostatní látky, jako třeba zbylé sacharidy, nebo tuky se přeměňují v tělesný tuk.

Troška cukru samozřejmě nevadí, naše játra mají určitou kapacitu a jsou tedy schopné malé dávky cukru zpracovat. Ovšem je velmi dobré si příjem cukru pořádně hlídat.


Cukr jako droga

Bohužel, cukr skutečně drogou je. Na cukru opravdu závislost vznikat může a znovu bohužel, vzniká jednoduše a vyskytuje se u mnohých z nás. Cukr se nachází ve velké spoustě potravin. Nejedná se pouze o koblížky, slazené nápoje, nebo čokolády – tam je to samozřejmé. Jedná se i o pečivo, jogurty, džusy, nebo třeba i dresinky, omáčky, kečupy, majonézy, konzervované potraviny jako třeba fazole.

Proč tomu tak je?

Cukr je velmi levnou potravinou a pro výrobce to znamená velké snížení nákladů na výrobu. Například pokud výrobci tvoří dresink na olejové bázi, část tuku se odebere a nahradí se cukrem – je to mnohem levnější.


Tyto informace vám nesdělujeme proto, abyste se nyní báli jíst všechny potraviny a začali baštit pouze okurky a vodu. Takový příjem cukru, jaký je v těchto potravinách je právě to množství, které naše tělo v pořádku zvládá. Samozřejmě, když se při výběru potravin budete dívat na složení a vyberete to s menším obsahem cukru, neuděláte chybu. Ovšem není to podmínkou.

Sdělujeme vám to proto, abyste si uvědomili, že cukr nepřijímáte pouze z cukrovinek a dortíků. Proto kdykoliv si vzpomenete na to, že si chcete dát sladké tyčinky, myslete na to, že už v sobě dnes spoustu cukru máte. A pak se rozhodněte, zda si tyčinky opravdu dát.


Jak cukr škodí?

Mezi základní škodlivé účinky cukru a vlivu na organismus patří ztučnění jater, stárnutí buněk či stimulace funkce mozku, která reguluje naše chutě na jídlo. Dokonce může mít i účinky jako přivolání depresí, nebo zhoršení paměti. A ve velkém množství je i samozřejmě zdrojem mnoha nemocí jako například cukrovka.

Sacharidy se dělí na složené – polysacharidy (škroby, vláknina) a jednoduché – monosacharidy (cukry).

Jak už jsme zmínili, sacharidy slouží k tvorbě glukózy, která je základním zdrojem naší energie.

Jednoduché cukry se přeměňují a zpracovávají velice rychle. Proto potom máte chuť na sladké mnohem dříve, než když vybíráte polysacharidy. No a mimo jiné to samozřejmě souvisí s rychlejším přibíráním na váze. Glukózy se totiž vyrobí mnoho, nestihne se zpracovat a tak se uloží do tuků.


Jaké jsou abstinenční příznaky cukru?

Je jich mnoho. Nejčastějšími projevy jsou bolesti hlavy, někdy dokonce i závratě, změny nálad. Mezi další patří například to, že vás již neuspokojí cukr obsažený v ovoci, nebo i to, že jste nervózní a nedokážete cukru odolat. Když vám někdo nabídne cukrovinku, neřeknete ne. Váš mozek touží po dopaminu, který mu příjem cukru při závislosti vyvolává. A dopamin je znám jako hormon štěstí. Proto je pro vás, pokud jste na cukru závislí, tak těžké odolat.

Nejjednodušší je vytvořit si závislost na kombinaci cukru a soli, popřípadě i tuku. Takové potraviny jsou například chipsy, nebo některé druhy pečiva jako třeba kaiserky. Nejen že na nich vzniká závislost. Po této kombinaci se tělu zdá, že není dobře nasyceno. Proto vás tato zrádná a chuťově oblíbená kombinace nutí se i přejíst a neustále tělu doplňovat to, co chce – svou drogu.

Samozřejmě – výrobci tyto informace znají. A tak záměrně tvoří takové potraviny právě proto, aby vám na nich vznikla závislost, abyste si jich kupovali co nejvíce a pokud možno neustále a opakovaně.


Přečtěte si článek: jak se zbavit závislosti na cukru

Na závěr k cukru

Přemíra cukru není vhodná. Samozřejmě – všechno s rozumem. Pokud si budete hlídat příjmy, občas si nějaký ten zákusek dovolte. Ovšem věřte, že život jde i bez toho. Ve chvíli, kdy svou závislost na cukru ztratíte, budete se cítit mnohem lépe.

Napsat komentář

nineteen − 6 =